EU vil forbedre dine fly-rettigheder

10 punkter: Se hvordan EU-kommissionen vil forbedre dine vilkår, når du skal rejse med fly

Flypassagerer bliver ofte efterladt på herrens mark, når flyafgange bliver aflyst eller forsinket. Passagerernes rettigheden skal forbedres, mener EU-kommissionen. (Foto: Colourbox.com)
Flypassagerer bliver ofte efterladt på herrens mark, når flyafgange bliver aflyst eller forsinket. Passagerernes rettigheden skal forbedres, mener EU-kommissionen. (Foto: Colourbox.com)

For nylig kom det frem, hvordan mange flyselskaber ikke bare undlader at oplyse passagererne om, at de er berettiget til erstatning, hvis flyet er mere end tre timer forsinket - de forsøger også at gøre alt for at snige sig uden om betalingen, når kunden beder om den. Nogle af selskaberne undlader eksempelvis bare at svare på kundens henvendelse eller sylter sagerne.

LÆS HER:

Se også: Flyselskaberne sylter din erstatningssag

Men det skal være slut. Og EU-kommissionen har nu samlet en række forslag til, hvordan flypassagerer bliver bedre stillet over for flyselskaberne. Men som også skal gøre proceduren enklere for flyselskaberne, der nu har endnu klarere regler at forholde sig til.

Her følger således en række af hovedpunkterne blandt de forslag, som EU-kommissionen håber på at få vedtaget hos Ministerrådet og Europa-Parlamentet.

  • Man skal ikke længere bare have at vide, at ens fly er forsinket. En halv time efter planlagt afgang skal man også vide hvorfor.

LÆS OGSÅ:

Se også: Drop returbilletten og spar penge

  • Flyrejsens længde skal ikke længere være afgørende for, hvornår man skal tilbydes mad og drikke. Det gælder to timer efter planlagt afgang.
  • Hvis ikke selskabet selv kan flyve dig til din destination inden for 12 timer efter planlagt afgang, skal selskabet - så vidt muligt - købe dig et sæde på et andet selskabs fly.
  • Der har været stor uenighed om reglerne for erstatning, som har været genstand for flere retssager. Tærsklen for forsinkelser, der udløser ret til erstatning, hæves fra tre til fem timer - men skrives nu direkte ind i reglerne.

LÆS OGSÅ:

Se også: Dette vil flyselskaberne ikke have, at du ved

  • Efter en time i et forsinket fly skal passagererne have ret til at få vand, komme på toilettet og sikres passende opvarmning/afkøling. Efter fem timer har man ret til at komme ud og afbryde rejsen.
  • Hvis man har købt en returbillet og er ude af stand til at bruge udrejsen, skal man alligevel have ret til at bruge hjemrejsen.
  • Luftfartsselskaberne skal ikke længere kunne tage sig betalt for at udstede en ny billet, hvis ens navn er stavet forkert.

LÆS OGSÅ:

Se også: Det har aldrig været mere sikkert at flyve

  • Passagerer får ret til service og forplejning på mellemlanding, hvis den bliver forlænget, fordi en forsinkelse på første fly betyder, at man misser det næste.
  • Hvis ekstraordinære omstændigheder som for eksempel en vulkansk askesky over Europa eller snestorm på Gran Canaria forhindrer flyvning i mere end tre døgn, bortfalder selskabets forpligtelse til at yde service og forplejning.

LÆS OGSÅ:

Se også: Fed kvinde afvist af flyselskaber døde

  • Definitionen af ekstraordinære omstændigheder gøres mere klar. Tekniske problemer og strejker blandt selskabets egne ansatte er deres eget ansvar. Men strejker i andre lande og selskaber er ikke.
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere