Stewardessens guide til jetlag

Hvem ved mere om jetlag end en stewardesse? Se hendes gode råd til at komme den midlertidige lidelse til livs

Jetlag kan forringe din rejseoplevelse betydeligt. Se hvad en stewardesse gør i artiklen forneden. (Foto: Colourbox.com)
Jetlag kan forringe din rejseoplevelse betydeligt. Se hvad en stewardesse gør i artiklen forneden. (Foto: Colourbox.com)

Jetlag er den flyrejsendes største forbandelse. Altså lige efter lange toiletkøer, manglende benplads og flymadens oftest tvivlsomme kvalitet.

Men der er alligevel lidt hjælp at hente, før du næste gang rejser til Chicago, Bangkok eller Rio eller andre destinationer, hvor du krydser flere tidszoner.

Det mener i al fald stewardessen Sara Keagle, der bestyrer bloggen The Flying Pinto:

Hun giver syv enkle råd her:

1. Vær i så god form som muligt før rejsen. Spis sundt, tag dine vitaminer og sørg for rigeligt søvn, mens du stadig kan.

LÆS OGSÅ:

Se også: Hovedtelefoner mod jetlag

2. Når du først er om bord på flyet, så indstil dit ur til den tidszone, du ankommer i.

3. Befind dig mentalt og fysisk i destinationens tidszone. Når du først er om bord på flyet, så forsøg at sove, hvis det er nat, der hvor du skal lande. Sæt en alarm til at vække dig, når det er morgen i ankomstbyen.

LÆS OGSÅ:

Se også: Se ind i Norwegians Dreamliner

4. Hvis du har brug for en lur, når du ankommer, så begræns det til et sted mellem en og tre timer. Det er svært, og du vil have lyst til at sove længere. Men så ødelægger du muligheden for at falde i søvn, når du rent faktisk skal.

5. Kroppen producerer selv søvnhormonet melatonin. Men den balance forstyrres grundigt af en rejse gennem tidszoner. Men prøv eventuelt at tage hormonet særskilt.

LÆS OGSÅ:

Se også: Sådan klarer du den lange flyvetur

6. Tag en godnatdrink. Altså uden alkohol, der gør søvnkvaliteten dårligere. Måske kamillete?

LÆS OGSÅ:

Se også: Pille kan kurere jetlag

7. Gå i seng i den nye tidszone på det tidspunkt du ellers ville gøre. Måske vil du stadig være groggy næste dag og vågne flere gange i løbet af natten. Men det er den hurtigste måde at komme ind i den nye tidszone, så du kan få mest ud af rejsen.

LÆS OGSÅ:

Se også: London-hotel tilbyder søvnløshedspakke

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere