Sexet stewardesse hiver ned i trusserne

Ryanair-reklame for fræk til briterne

Denne annonce gik klart over stregen, mente mange. Herunder The Guardian, der siden undskyldte, at man havde bragt den i avisen. (Foto: Ryanair.com)
Denne annonce gik klart over stregen, mente mange. Herunder The Guardian, der siden undskyldte, at man havde bragt den i avisen. (Foto: Ryanair.com)

Et hurtigt vue over en lang række britiske tv-programmer fra de senere år - lige fra 'Big Brother' til 'Bikinifeber på Ibiza' - giver et praj om, at Victoriatidens moralske dyder ikke længere præger mediebilledet.

Men det ændrer ikke på, at en reklame for Ryanair alligevel var for meget for reklamenævnet kaldet Advertising Standards Agency, der nu har sortlistet flyselskabets seneste annoncekampagne.

LÆS OGSÅ:

Se også: Stewardessen som afklædningsdukke

Efter at have modtaget 17 officielle klager skred man således ind og med begrundelsen 'sexistisk' krævede annoncerne fjernet fra markedet øjeblikkeligt. Og det har givetvis også gjort indtryk, at mere end 5.000 personer har underskrevet en onlineklage, der blev ført an af en kabinesansat.

Annoncerne blev blandt andet bragt i den velansete avis The Guardian, der senere har undskyldt, at man bragte dem.

LÆS OGSÅ:

Se også: Ryanair vil fjerne flytoiletter

Problemet var ifølge klagerne, at selskabet fremviste en række stewardesser i lingeri med sloganet 'Red Hot Fares & Crew' - altså noget med at både priser og kabinepersonale er rødglødende.

Særligt billedet ovenfor af en model, der hiver ned i sine trusser med tommelfingeren, blev betragtet som seksuelt antydende, skriver Sydney Morning Herald.

Ryanairs svar lød ganske enkelt, at man blot havde benyttet sig af billeder fra selskabets 2012-velgørenhedskalender.

LÆS HER:

Se også: Sexede stewardesser smider tøjet

Stewardessen, der startede online-underskriftindsamlingen mod kampagnen, kalder sig bare Ghada af frygt for at miste sit job. Hun skriver:

- Jeg elsker mit job og tager det alvorligt, så det vækkede afsky i mig, at se denne Ryanairkampagne, der grundlæggende viser kabinepersonale som glamourmodeller.

LÆS OGSÅ:

Se også: Lækre stewardesser smider tøjet - igen

- Mine kolleger, hvoraf mange er mænd, arbejder hårdt for at varetage sikkerheden for vores passagerer. Det er vores førsteprioritet - ikke mærket på vores undertøj. Ingen andre brancher ville slippe afsted med at fremstille kvinder på denne måde.

0 kommentarer
Vis kommentarer