Slap af - krydstogt er sikkert

Meget skal gå galt, før det er farligt at tage på krydstogt

Du behøver ikke bruge ferien på at bekymre dig – sikkerheden på moderne krydstogtskibe er i top, lover dansk ekspert. (Foto: BV Travel)
Du behøver ikke bruge ferien på at bekymre dig – sikkerheden på moderne krydstogtskibe er i top, lover dansk ekspert. (Foto: BV Travel)

Meget kan gå galt, når tusindvis af mennesker krydser rundt på Verdenshavene på et skib. Alligevel er der ingen grund til at være bange. Det har krydstogtrederierne gentaget utallige gange, siden Costa Concordias forlis ud for Italien forrige weekend.

Og det giver Poul Vibsig Pedersen, som tidligere har været officer på passagerskibe, og i dag underviser på Svendborg International Maritime Academy med speciale i sikkerhed på passagerskibe rederierne ret i.

– Der er stort set ingen risiko ved at sejle på et krydstogtskib. Det er farligere at gå over gaden ved Kongen Nytorv i København end at tage på sådan en tur, fortæller han.

Titanic udløste regelsæt
For at det skal gå helt galt, skal et utal af fejl ske nogenlunde samtidig. Skibene er nemlig fyldt med teknik, som advarer om andre skibe, farlige områder og lavvande. Og advarslerne overhører besætningen ikke sådan bare lige: På broen vil der altid være fire mindst personer, hvoraf mindst to er uddannede navigatører.

LÆS OGSÅ: Costa Concordia en stor turistattraktion

I 1914, to år efter Titanics forlis, blev de første regelsæt for sikkerheden på passagerskibe lavet. Siden er SOLAS, som de hedder, blevet revideret utallige gange, og Poul Vibsig Pedersen tror, det sker igen efter den italienske ulykke.

– Hver gang sådan noget sker, bliver der strammet endnu mere op. Branchen er afhængige af at have et godt renommé, og det kræver, at der sker et minimum af ulykker, siger han, og påpeger, at der kun sker et uheld på passagerskibe fra den vestlige verden cirka hvert tiende år.

0 kommentarer
Vis kommentarer