Sådan vil vi flyve i fremtiden

Vi stiller stadig større krav til de mobile tjenester. Men de europæiske flyselskaber halter bagefter de asiatiske og amerikanske

Fremtidens flyrejse er mobil. (Foto: Colourbox.com)
Fremtidens flyrejse er mobil. (Foto: Colourbox.com)

Vi stiller stadig større krav til de tekniske muligheder på både flyveturen, i lufthavnen og efter ankomsten til destinationen. Det konkluderer en ny rapport, der gør det klart, at flyselskaberne i de kommende år i særdeleshed vil anvende mobile funktioner til at opfylde de rejsendes forventninger.

Rapporten 'The always-connected traveller', som er udarbejdet af Travel Tech Consulting på foranledning af Amadeus, beskriver fremtidens flyrejsende, og hvordan den mobile teknik vil forandre flybranchen i de kommende fem år.

LÆS OGSÅ: Her er de bedste rejseapplikationer

- Den mobile udvikling vil også i fremtiden diktere, hvordan virksomhederne interagerer med deres kunder, og hvordan de opfylder kundernes behov. Udfordringen for rejseindustrien består i at levere en intuitiv og overbevisende brugeroplevelse med mobiltjenester, som hjælper de rejsende til at få de rette informationer og købe det, de har brug for.

- Men flyselskaberne kan ikke bare flytte weboplevelsen over til mobiltelefonen uden samtidig at opmuntre de rejsende til at udforske, hvordan man kan udnytte mobiltelefonens unikke egenskaber, siger Jesper Söderström, adm. direktør hos Amadeus Scandinavia, i en pressemeddelelse.

Blandt rapportens konklusioner er:

De rejsende bliver stadig mere teknikkrævende
De rejsende begynder i stadig større udstrækning at forvente, at flybranchen gør brug af mobile tjenester. I dag bruger 16 procent af de rejsende deres smartphone til at booke rejser. Dette tal stiger til 18 procent blandt de 18-35 årige og 33 procent hos dem, der rejser mest.

Asiatiske og nordamerikanske flyselskaber er i top
De fleste flyselskaber verden over tilbyder grundlæggende mobiltjenester til flytider, indtjekning og information ved forsinkelser, men de asiatiske og nordamerikanske flyselskaber tilbyder mange flere forskellige mobiltjenester end flyselskaberne i Europa og Latinamerika.

Flere mobile tillægstjenester
I løbet af et års tid vil flyselskaberne blive bedre til at sælge tillægstjenester via mobilen. Ekstra bagage, forudbestilling af mad ombord på flyet og pladsreservationer er nogle af de tjenester, som vi vil komme til at se mere til. Det giver en øget indtægtsmulighed og er en måde for flyselskaberne, hvorpå de kan differentiere sig fra konkurrenterne.

Avancerede mobile tjenester
Flere flyselskaber tilbyder 'push-meddelelser' for at informere de rejsende i realtid om flystatus og opdateringer om bagage. Pladsbaserede tjenester, betaling over mobiltelefonen og push-meddelelser er funktioner, som flyselskaberne skal begynde at anvende for at kunne tilbyde deres kunder den bedste service.

Rapporten viser, at 40 procent af de rejsende i dag ville gøre brug af lignende mobile tjenester, hvis de fandtes.

Samtlige af de adspurgte flyselskaber er i gang med at undersøge muligheden for at anvende mobil betaling for at kunne tage sig betalt for bookinger og tillægstjenester. Det gælder især på udviklingsområder, hvor mobile betalinger betragtes som et sikkert og langsigtet alternativ til kontanter. Pladsbaserede og social networking tjenester har også høj prioritet.

Hele rapporten, derbygger på interviews med flyselskaber over hele verden samt globale data fra næsten 3.000 rejsende, kan downloades på: www.amadeus.com/alwaysconnectedtraveller