Elendigt design: Stewardesseknappen laves om

Efter mere end 40 års fejltagelser tager Boeing konsekvensen. De både flytter og omdesigner tilkaldeknappen, der ofte forveksles med lysknappen

Der er så vidt vises aldrig foretaget en eksakt beregning af, hvor mange meter en kabinesanat gennemsnitligt går forgæves hvert år på grund af den skidt anbragte 'stewardesseknap'. (Foto: Finn Frandsen/Polfoto)
Der er så vidt vises aldrig foretaget en eksakt beregning af, hvor mange meter en kabinesanat gennemsnitligt går forgæves hvert år på grund af den skidt anbragte 'stewardesseknap'. (Foto: Finn Frandsen/Polfoto)

Få knapper er så frygtede og hadede som 'stewardesseknappen' over flysædet.

Talrige er de ekstra kilometer, som stewardesser over hele verden forgæves har travet ned gennem midtergangen, fordi en passager ved at fejltagelse har trykket på tilkaldeknappen i stedet for lyskontakten.

Undersøgelser har endda vist, at mange passagerer undlader at tænde læselampen af frygt for at komme til at trykke på den knap, der tilkalder kabinepersonalet.

Og antallet af overbærende smil fra den kabineansatte burde for længst være opbrugt, og regningen sendt til folkene bag det, der af nyhedsbureuet Reuters betegnes som noget af verdens elendigste industrielle design.

LÆS OGSÅ: Sådan driver du stewardessen til vanvid

Knappen flyttet
Men det skal der nu laves om på, for i den nye udgave af luftfarthistoriens uden sammenligning mest solgte fly, Boeing 737, har flyproducentens ypperste ingeniører og designere brugt deres samlede hjernekapacitet til at løse den tidligere så uoverstigelige opgave.

Og det er angiveligt lykkedes.

For med stor teknisk snilde er det lykkedes dem at flytte knappen, så den ikke blot sidder et pænt stykke fra lysknappen, men også har et helt andet udseende.

- Jeg føler, vi kommer med en virkelig stor forbedring, lød det fra Boeings General Manager, Beverly Wise, under Paris Air Show.

Burde have regnet den ud før
Men skulle problemet i virkeligheden være løst for mange år siden, spørger Reuters.

- Jeg kan ikke lade være med at være enig, siger Boeing Director of Differentiation, Blake Emery, og tilføjer:

- Det er jo ikke, fordi der har været brug for omfattende forskning for at regne den ud ...

LÆS OGSÅ: Kung fu-stewardesser

Og foruden den identificerbare 'stewardesseknap' har den amerikanske flyproducent installeret LED-lys og nye bagagebokse, som gør det muligt for et voksent menneske at stå op foran sæderne tættest på midtergangen.

Og det skulle blive muligt at glæde sig over forbedringerne, for hele 83 procent af de flyselskaber, der har afgivet bestillinger på de nye 737'ere har bestilt det forbedrede interiør.

Se flere eksempler på elendigt industriel design på baddesigns.com/examples.html

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere