Annonce:
Annonce:

Kom hurtigere gennem lufthavnen

Et Smart Pass skal gøre det lettere at komme igennem både selvbetjeningsautomater, sikkerhedskontrol og boarding

På sigt får flere mennesker mobiltelefoner med NFC-teknologi.
På sigt får flere mennesker mobiltelefoner med NFC-teknologi.
Annonce:
Følg Ferie

Er der noget, der kan få flyrejsende til at spærre øjnene op, så er det nyheder om, hvordan man kan forkorte tiden fra ankomsten i lufthaven til flyafgangen.

Og nej, SAS har ikke fundet et vidundermiddel, men i hvert fald en mulig forbedring af de nuværende forhold. Endnu er man kun i den spæde testperiode, men på sigt skal et såkaldt Smart Pass i mobiltelefonen gøre det hurtigere og nemmere at komme igennem både sikkerhedskontrollen, lounge og boarding samt forbedre betjeningen ved Self Service automaterne.

SAS Smart Pass er baseret på det nyeste inden for mobile tjenester, NFC (Near Field Communication), som er en trådløs kommunikationsteknologi. I den nærmeste fremtid vil vi se flere og flere mobiltelefoner med indbygget NFC-teknologi, men stadig er det dog de færreste mobiltetefoner.i Skandinavien, der på nuværende tidspunkt er ustyret med NFC-teknologi.

Annonce:

Bliver testet i tre skandinaviske lufthavne
Derfor tilbyder SAS først deres mest rejsende kunder et Smart Pass, som er et NFC-mærkat indeholdende en antenne med en sender, der aktiveres, når den kommer i nærheden af en scanner og dermed kan finde flypassagerens rejse.

Den nye teknologi bliver nu testet i lufthavnene i henholdsvis Malmå, Aalborg og Ålesund.

- Men hvor meget tid, er det planen, den rejsende kan spare?

- Det er endnu for tidligt at sige præcis, hvor meget tid vores kunder sparer, men smart pass betyder, at der vil være en række elementer i rejsen, som bliver nemmere. Efter vi har testet smart pass, vil vi have et mere nøjagtigt overblik over den tidsbesparelse, der kan opnås, siger Mikkel Thrane, kommunikationschef i SAS..

Først til de mest rejsende kunder
- Hvor mange kunder tester den?

I første testperiode var der cirka 10 kunder, som testede Smart Pass. I anden testperiode, som starter den 22. marts, vil mellem 20 og 30 kunder teste Smart Pass.

- Hvad er de langsigtede ambitioner med den?

Annonce:

- SAS arbejder konstant på at give vores kunder muligheden for at bruge deres tid bedst muligt sammen med os, blandt ved at gøre rejsen så bekvem og nem som overhovedet muligt. I første omgang er det de af vores kunder, der rejser mest, som får et smart pass, men det er klart, at vi hele tiden vurderer muligheden for at brede løsningen ud, siger Mikkel Thrane til ekstrabladet.dk/ferie.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Elpris LIGE NU
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*

Populært i Ekstra Bladet+

Annonce:

Mest læste lige nu

Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Mere om krop og velvære med Ekstra Bladet+

Mere om krim med Ekstra Bladet+

Løkke – for Ekstra Bladet bliver det en fest

Det bedste fra Ekstra Bladet+

Mest læste fra den seneste uge

Bagholdet

Annonce:
Annonce: