Top 10 over mest irriterende passagertyper

Sommerclassic: Erfaren stewardesse remser her de mest irriterende passagertyper op. Se om du er en af dem

Opfør dig nu ordentligt. En glad stewardesse er en god stewardesse. Du kommer langt med et smil og lidt taknemmelighed. (Foto: Colourbox.com)
Opfør dig nu ordentligt. En glad stewardesse er en god stewardesse. Du kommer langt med et smil og lidt taknemmelighed. (Foto: Colourbox.com)
Følg Ferie

Nogle faggrupper har bare mere lov til at beklage sig efter endt arbejdsdag. Grupper der i højere grad end andre har daglig kontakt med sure, besværlige mennesker og deres efterladenskaber. Blandt disse er rengøringsfolk, kundeservicefolk og naturligvis stewardesser.

Sidstnævnte må hver dag bevæge sig rundt på ganske lidt plads med hundredevis af fremmede, der kan være både upassende, bedrevidende, nedladende, ildelugtende og uopdragne.

Det ved stewardessen Sara Keagle, der har små 20 års erfaring fra branchen og foruden sit job i 10 kilometers højde også er medvært på det ugentlige podcast The Crew Lounge og blogger på TheFlyingPinto.com, en hel del om.

Hun opremser således her de ti mest irriterende passagertyper baseret på de tusinde og atter tusinde af personer, hun har fløjet med i sin tid.

1. Dem uden manerer. Du kommer langt med et 'please' og et 'tak'. Vi hører alt for ofte: 'Gi' mig en cola' og 'Hva' har du?' Hvis vi tilbyder et måltid, og du ikke bryder dig om udseendet, så er det okay at sige 'nej tak' i stedet for at rynke på næsen og sige 'ad!' som en femårig.

2. Amatørgeografen: Stewardesser kender ikke de præcise koordinater for flyets position. Særligt ikke mens vi udfører maduddeling eller andre opgaver. Og der er også en vis risiko for, at vi ikke ved præcis, hvilket farvand vi flyver henover.

LÆS OGSÅ: Top 10 over de mest ulækre ting passagerer gør på flyet

3. De, der glemmer kuglepenne: Det er særlig irriterende med folk, der tager hjemmefra uden sådan en. Specielt på internationale flyvninger, hvor der er blanketter, der skal udfyldes. Og vi må ikke give den, vi har, fra os. For de amerikanske flyvemyndigheder kræver, at vi har en på os hele tiden.

4. Smartphone-nørden: Dem, der hævder, at de er ved at slukke deres telefoner, selv om vi gentagne gange har bedt dem om det. De siger, at de er ved at slukke den, men vi kan jo se, at de skriver sms'er. Det er lige så irriterende for os at spørge, som det er for dem at svare. Gør nu bare som vi siger!

LÆS OGSÅ: Se verdens lækreste sikkerhedsvideo

5. De tørstige. De har brug for et glas vand allerede, når de har boardet flyet, og ligeså hurtigt er de nødt til at bruge toilettet. Vi forstår godt, at begge dele kan være nødvendige. Men der er som regel ganske god tid ved gaten til at bruge toilettet og få et glas vand.

6. Dem med hovedtelefoner: Når vi spørger: 'Vil du have noget at drikke?' Ingen respons. 'Vil du have noget at drikke? Intet svar. Vinke foran ansigtet. Ingenting. Vinke igen. Forvirret udtryk. 'Vil du have en drink?' 'Hvad?' Gestikulere en der drikker. 'Ahh, gi' mig en cola'. Er det virkelig muligt, at de ikke så barvognen komme?

LÆS OGSÅ: Tændt elektronik kan blive skyld i flystyrt

7. Skraldesamleren. Det er super ulækkert at få skrald overdraget, mens man udfører in-flight service. Særligt når folk bare anbringer det hvor som helst. For eksempel på vores is. Og så vil jeg slet ikke komme ind på brugte bleer, eller folk der pudser næse og så prøver at give os servietten.

8. Forælderen uden ansvar: Passagerer som lader deres børn løbe vildt rundt på flyet og så forvente, at stewardessen tager sig af dem. Denne opførsel inkluderer ofte, at forældrene siger til os, at vi skal få ungerne til at spænde sikkerhedsbæltet.

LÆS OGSÅ: Kung fu-stewardesser

9. De barfodede: Vi burde være ligeglade, eftersom det er et personligt valg. Men altså, vi taler om dem, der bruger toilettet uden noget på fødderne. Måske er det, fordi det er vigtigt for os, at vores passagerer har det godt.

10. Kaffesnobben: Der er en god chance for, at passageren ikke har spist morgenmad sammen med stewardessen. Så du skal lade den ansatte vide, hvordan du vil have kaffen. Og 'regular' betyder ikke 'med mælk og sukker', men bare at den ikke er koffeinfri (husk det når I rejser i USA).

Køb selv billige flybilletter her - hvis ellers du kan opføre dig ordentligt.

Mere fra Ekstra Bladet+

Den 4. november 2020 forgreb Danmarks regering sig på demokratiet

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind