Fuel dumping - sådan får du en billigere flybillet

Kontroversiel bookingteknik, der snyder flyselskabernes it-systemer, er endnu ikke udryddet

Fuel dumping er en djævelsk plan over for flyselskaberne. Men det kan altså lade sig gøre, hvis du bruger tid nok. (Collage: Jes Roger Petersen/Colourbox.com)
Fuel dumping er en djævelsk plan over for flyselskaberne. Men det kan altså lade sig gøre, hvis du bruger tid nok. (Collage: Jes Roger Petersen/Colourbox.com)

For de fleste af os, er fuel dumping noget med, at et fly dumper brændstof for at mindske vægt i forbindelse med en sikkerheds- eller nødlanding kort efter start.

Men fuel dumping er også et internetudtryk for en bookingteknik, der bliver brugt til at reducere priserne på langdistanceflyvninger.

En flybillet har tre grundlæggende priser. En basispris, skatter og en tredje del, der er anført som et brændstoftillæg.

Se også: Så meget kan du rejse for Løkkes budget

Dette tillæg har ifølge en rejseekspert hos The Economist intet at gøre med den mængde jetfuel, der skal til for transportere en passager. Det går blandt andet til at betale rejsebureauernes kommissioner og rabatter til store virksomheder, der ofte udregnes udelukkende på basisprisen. Det kan også dække udgifter på bonusprogrammer, da mange europæiske flyselskaber også afkræver brændstoftillæg på bonusbilletter - noget som British Airways netop er blevet sagsøgt for i USA.

Tricket er grundlæggende at dumpe dette tillæg, så du kun har basisprisen tilbage. Det kan blive ganske mange penge på langdistanceflyvninger, mens gevinsten på korte rejser er minimal, hvis overhovedet eksisterende.

Se også: Her er Europas billigste flyselskaber

- I praksis gælder det om at forvirre flyselskabets reservationssystem, siger Dan Rosenheck til The Economist.

Originalteknikken hedder '3X' eller 'Third strike'. Det betyder, at man bestiller en tredje flyvning i samme bestilling, hvilket forvirrer bookingsystemets algoritme.

Se også: Dobbelttjek prisen på flybilletten

I et eksempel hos the Economist nævnes en tur fra New York til London og retur og så en flyvning mellem to filippinske øer, der intet har at gøre med den øvrige rejse. Den sidste flyvning får du måske til en basispris på 50 dollar, men det samlede brændstoftillæg fra returrejsen mellem New York og London er langt højere end det. Og er systemet blevet tilstrækkeligt forvirret betyder det, at du har sparet penge ved at narre flyselskabet.

Bookingteknikken toppede angiveligt i 2010, da et site, der hedder Airfarewatchdog beviste, at det kunne lade sig gøre.

Se også: Bestil flybilletten 49 dage i forvejen og spar penge

Her bookede man en returrejse fra Newark til Madrid hos United Airlines og fik ved at tilføje en flyvning fra Miami til Bahamas den samlede pris ned fra 3.340 kroner til 2.500 kroner.

- Det er blevet meget sværere i dag. Men det kan stadig lade sig gøre, siger Dan Rosenheck. Nu taler man om eksempelvis 5X-teknikken, hvor man altså inddrager hele fem flyruter i det komplicerede system.

Se også: Her er de billigste afrejselufthavne

Problemet er ifølge den tidligere fueldumper, Scott Mackenzie, at flyselskaberne ikke afsætter rigelige midler til at lukke disse huller, da det kræver enorme investeringer i IT. 'Tror I virkelig, United vil angribe en mindre fejl som fuel dumping, når selskabet ikke engang kan styre sine daglige operationer? De har større bekymringer,' skriver bloggeren på hackmytrip.com.

Han påpeger samtidig, at det nu er blevet så svært, at de fleste begyndere giver op, før de finder det dump, der motiverer dem til at fortsætte. Og flyselskaberne bliver mistænksomme, hvis der pluselig sælges ti gange så mange billetter på en rute som nomalt.

Se også: Købte flybilletter for tre mio. kroner fra sin iPhone

- Du skal ikke gøre det, hvis du har brug for en hurtig, billig rejse i weekenden, siger Scott MacKenzie og tilføjer:

- Du skal kun gøre det, hvis du kan lide at løse gåder.

Og det tilslutter danske Kenneth Karskov sig.

Se også: Singlemænd i 30'erne har en fordel

- Jeg har læst en del om det på Flyertalk, men aldrig brugt det i praksis selv. Besparelsen i forhold til tidsforbruget matcher ikke rigtigt, så man skal have det som en slags hobby, for at det virkelig hænger sammen, lyder det fra flynørden og indehaveren af rejsesøgemaskinen Viviro.

Hos SAS har man aldrig hørt om fuel dumping.

- Jeg er i øvrigt slet ikke sikker på, at det lader sig gøre i vores system, der er baseret på, at man bestiller en ud- og en hjemrejse, siger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS.


Se videoen fra The Economist om fuel dumping ovenfor.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere