Google snart klar med rejsesøgemaskine

Og selv om giganten har haft et par enkelte fejlskud i bøssen, så er der god grund til, at konkurrenterne bør holde øje med den nye dreng i klassen

Kommer mastodonten til at æde markedsandele fra de tre største spillere herhjemme? (Collage: Jes Roger Petersen)
Kommer mastodonten til at æde markedsandele fra de tre største spillere herhjemme? (Collage: Jes Roger Petersen)

Markedet for søgninger på flyrejser domineres i øjeblikket af rejsesøgemaskiner som Travelmarket, Skyscanner, Kayak og Momondo. Men det vil snart ændre sig, hvis det står til Ryanairboss'en Michael O'Leary.

For han har indgået et samarbejde med internetmastodonten over dem alle, Google, om at udvikle et prissammenligningsredskab, der gør det endnu lettere for kunderne at finde den billigste flyrejse.

Projektet forventes at blive søsat dette forår og vil ifølge O'Leary revolutionere den måde, passagerer søger efter og køber deres flybilletter.

- Vi deler Ryanair-prissætningen med alle Googles kanaler, så når du går ind, så kan du se rutevalg, billigste pris etc. Google er selv ved at udvikle en prissammenligning, siger han til avisen Sunday Independent.

- Potentielt vil det blæse sammenligningssites som Skyscanner helt ud af markedet, siger den kontroversielle, irske flyselskabsdirektør.

Se også: Ryanair bliver billigere og flinkere

I modsætning til de gængse rejsesøgemaskiner vil Google ikke tage en bid af kagen for at sende kunderne videre til flyselskabet. For Google tjener pengene på annoncering.

Og når Google gør noget, så gør det det helhjertet og bruger enorme summer på udviklingen. Og spørgsmålet er, hvordan de etablerede rejsesøgemaskiner forholder sig til den kommende konkurrent.

Momondo, der i de seneste år har oplevet en enorm vækst, ser således med alvor på den store amerikanske konkurrent.

- Men i en dansk kontekst ser vi ikke, at de tager markedsandele fra os. Vi slår os jo meget på brugervenlighed og overskuelighed, og vi mener, at vi har et produkt, der adskiller sig meget fra det produkt, Google har lige nu.

Se også: TV: Stor test: Her er den bedste rejsesøgemaskine

- Vi er spændte på at se, hvordan Google gør det, og vi har jo et fælles mål om at skabe transparens på rejsemarkedet, siger Julie Pedersen, pressechef hos Momondo.

- Vores produkt henvender sig til en bred målgruppe i høj grad til livsstilsbrugere, der vil have mere end en billig flybillet, men også vil have et overblik over eksempelvis hoteller og inspiration til, hvordan rejsen kan planlægges på den bedst mulige måde.

- Vi har en klar force i, at vores overskuelighed og brugervenlighed ofte bliver fremhævet af brugerne. Men det er klart, at de har så meget data og så meget viden om vores adfærd, at det bliver spændende at se, hvad de kommer med, lyder det fra pressechefen.

Hos Google har man længe kunnet søge på direkte ruter, men den konkrete prissammenligning får altså først premiere dette forår.

Se også: Find dit fly med Google

0 kommentarer
Vis kommentarer