Her er ti af verdens særeste fly

Vild med fly eller bare mærkelige designs? Så læs videre her

Star Wars eller sovjetisk kampfly? Beriev VVA-14.
Star Wars eller sovjetisk kampfly? Beriev VVA-14.

Nogle gange er design mærkeligt bare for at være mærkeligt. Men når det gælder udviklingen af fly, er der altid en mening med galskaben.

Således ligger der stort set altid en praktisk årsag til grund for de visuelle særheder - også selv om praktikken somme tider er misforstået.

Holder du af fly eller bare pudsigt design, så vil du sandsynligvis også more dig over denne liste over ti af de mærkeligste fly gennem tiden.

Airbus A300-600ST er selvskrevet på listen over verdens særeste fly. ST står for Super Transporter, og transportflyet kan da også indeholde mere cargo end de fleste. Der er kun bygget fem eksemplarer af flyet, der også kaldes 'Beluga' på grund af sin lighed med Belugaen eller hvidhvalen.

Det første fly stod færdig i 1995, og det bruges blandt andet til at transportere flydele. Dyret kan således indeholde enten vingerne til en Airbus A340 eller hele skroget til en A350.

Se flyet i klip 1 over artiklen.





Boeing 747 - den oprindelige jumbojet - er udstyret med fire motorer. Sædvanligvis. For i enkelte tilfælde kan den faktisk have fem.

Teknikerne hos Pratt & Whitney har således udstyret det store fly med en PW1217G-motor på en ekstra vinge.

Ekstramotoren er dog kun til test, og den benytter sig af et særligt gearsystem, der får de roterende blade til at bevæge sig med forskellige hastigheder i forhold til lavtrykskompressoren og turbinen for at forbedre motorens effektivitet, udledninger og støj.

Bizart: Se Boeing 747 med en ekstra motor





Beriev VVA-14 blev udviklet i Sovjetunionen i 1970'erne. Det ligner noget fra Star Wars, men var rent faktisk en slags flyvende båd, der skulle bruges mod ubåde udstyret med Polaris-missiler. Det kunne ikke lette ved egen kraft, da det krævede en yderligere installation af 12 ekstra motorer.





Lockheed Martin P-791 er en kombination af et fly og et luftskib fra 2006. Det kan holde sig i luften i op til tre uger og bliver benyttet til blandt andet overvågning og transport af udstyr.

Se hybridflyet i klip 2 over artiklen.





'White Knight Two er det specialbyggede fly, der får Virgin Galactics Space Ship Two i luften.

TV: I rummet med det bredeste fly nogensinde

Det er i praksis to skrog med fire motorer, der er hægtet sammen med et rumskib i midten. Slå den!

Se White Knight Two i klip 3 over artiklen.





Northrop Tacit Blue blev udviklet op gennem 70'erne og 80'erne, og det er vel ikke, hvad man kan kalde en decideret skønhed. Man eksperimentrerede med den såkaldte stealth-teknologi, der skulle gøre flyet usynligt for en radar. Det blev første gang afsløret for offentligheden i 1996.





Aero Spacelines Pregnant Guppy. Det er ikke så mærkeligt, at flyet fik netop dette navn efter den lille tykke fisk. Den skulle fragte dele af Saturn 1-raketten, og angiveligt skulle den trods sit udseende have glimrende flyveegenskaber. Det første fly var i luften i 1962, og i dag er en enkelt superudgave i brug hos NASA. Flyet er en slags forgænger for førnævnte Airbus 'Beluga' og Boeing Dreamlifter.





McDonnel XF-85 Goblin. Ideen var, at denne buttede sag kunne være i lastrummet på bombeflyet B-36. Det var en såkaldt 'parasite fighter', der skulle kunne slippes løs i luften, hvis moderskibet blev angrebet af jagerfly. Og det skulle endda kunne samles op igen ved hjælp af en krog. Det kommer nok ikke som nogen overraskelse, at det var noget nær umuligt i praksis. Man indstillede programmet i 1949.

Se flyet i klip 4 over artiklen.





Beechcraft 2000A Starship. Der kan være op til otte passagerer i flyet, der blev designet op gennem 1970'erne og 80'erne. Det var svært at drive virksomheden økonomisk, og det sidste eksemplar af det mærkværdigt udseende fly blev bygget i 1995.

Se Beechcraft 2000A Starship i klip 5 over artiklen.





Vought V-173 Da 'den flyvende pandekage' blev udviklet under 2. Verdenskrig, modtog den amerikanske regering ikke så få meldinger fra offentligheden om UFO'er. Pandekagen var ikke svær at flyve og overraskende stabil. Man skrottede dog designet til fordel for moderne jetfly.





Se 'den flyvende pandekage' i klip 6 over artiklen.