Flyselskaberne sylter din erstatningssag

Flyselskaberne skal give dig kontant erstatning, hvs dit fly er forsinket mere end tre timer. Men det ved de færreste

Forsinkelser kan være særdeles opslidende. Men langt fra alle flyselskaber anerkender det EU-direktiv, der pålægger dem at betale erstatning til ansøgere, som har været udsat for mere end tre timers forsinkelse. (Foto: AP)
Forsinkelser kan være særdeles opslidende. Men langt fra alle flyselskaber anerkender det EU-direktiv, der pålægger dem at betale erstatning til ansøgere, som har været udsat for mere end tre timers forsinkelse. (Foto: AP)

Det er tre måneder siden, at flyselskaberne tabte en appelsag om et forbrugervenligt EU-direktiv, der forpligter selskaberne til at udbetale erstatning til passagerer, hvis fly er blevet mere end tre timer forsinket.

Men praksis er desværre, at forbrugerne ikke får disse penge. Mange er ikke klar over, at der er erstatning at hente, og en del af de, der forsøger sig, bliver enten uretmæssigt afvist af flyselskaberne, eller erstatningskravene bliver syltet.

En britisk undersøgelse viser således, at det er helt ned til 24 procent af ansøgerne, der overhovedet får et svar fra flyselskaberne.

LÆS OGSÅ:

Se også: Ryanair-boss: Forbrugerne er dumme

Kompensationsselskabet AirHelps danske afdeling vurderer, at de danske flypassagerer potentielt har op imod 120 millioner kroner til gode.

Man er kommet frem til det tal ved en vurdering af, at der årligt er 40.000 passagerer berørt i Danmark, og at gennemsnitskompensationen er på 3.000 kroner.

Som det er nu, får kun cirka 0,01 procent tildelt denne kompensation.

Mandag bragte DR KONTANT en udsendelse om netop dette problem. Se den her.

Ifølge EU-direktivet er man berettiget til kompensation, hvis man er forsinket mere end tre timer på grund af et aflyst eller afbooket fly, og såfremt årsagen til forsinkelsen eller aflysningen er ude af flyselskabets kontrol (det kan eksempelvis være i tilfælde ekstreme vejrforhold, strejke eller trusler mod sikkerheden).

LÆS OGSÅ:

Se også: Håndbagage - betaling bare et spørgsmål om tid

Det gælder, hvis du flyver ud fra et EU-land (samt Schweiz, Norge og Island) eller ind i et EU-land med et europæisk flyselskab.

Og det er store beløb, passagerne går glip af. En familie på fire kan eksempelvis have 20.000 kroner til gode uden at vide det. Og du kan være ret sikker på, at flyselskabet ikke selv kontakter dig og spørger, hvornår de skal sætte pengene ind på din konto.

LÆS OGSÅ:

Se også: Ved at brække dig over flyskatter?

- Vi har blandt andet via de sociale medier kunnet få rigtig mange forurettede flypassagerer i tale, og det er de samme historier, der går igen. Enten har man aldrig hørt om reglerne, og mange af dem, der overhovedet kontakter flyselskaberne, får intet svar eller bliver spist af med diverse ansvarsfraskrivelser, siger Henrik Zillmer, direktør for Airhelp, og tilføjer:

- Visse lavprisselskaber har endda skabt en ekstra indtægt ved at pålægge samtlige af deres billetter et gebyr på to euro for at komme kompensationerne i forkøbet.

- Problemet er bare at der går langt flere penge ind, end der går penge ud, da de samtidig ikke vil anerkende lovgivningen.

LÆS OGSÅ:

Se også: Flyselskaber scorer kassen på gebyrer

Henrik Zillmer henviser til flyselskabet Ryanair, der per 4. april 2011 påførte alle flybilletter et gebyr på to euro for at imødekomme disse erstatningskrav. Men selskabet har ikke udbetalt ret mange erstatningspenge, så i stedet er gebyrerne blevet en pengemaskine i multimillionklassen.

- Det kan godt være, at flyselskaberne synes vi er pisseirriterende, men vi bider os fast, og vi slipper ikke, før passagerernes rettigheder bliver overholdt, lyder det fra Henrik Zillmer.

En af dem, der har fået medhold i en erstatningssag mod et flyselskab, er advokat, ekspert i luftfartsret og folketingsmedlem for Venstre, Preben Bang Henriksen.

LÆS OGSÅ:

Se også: Flyselskaber ligger højt på hadelister

- Det var for mig beskæmmende, dels at passagererne ikke fik nogen som helst orientering om deres rettigheder, dels at flyselskabet blot kvitterede for klagen ved at sende en standardafvisning. Det virker stødende, at man åbenbart skal være advokat for at få sin betaling. De øvrige passagerer fik ikke en krone, lyder det fra Preben Bang Henriksen.

- Efterfølgende har jeg modtaget over 100 klager fra folk, der ofte er i den barokke situation, at de har fået medhold hos det danske klageorgan (trafikstyrelsen) eller hos et udenlandsk organ, hvorefter selskaberne alligevel ikke betaler.

LÆS OGSÅ:

Se også: Gebyr for at tale med lufthavnspersonale

- Passagererne er så henvist til selv at skulle anlægge retssag - ofte mod et udenlandsk lavprisselskab. Det kan økonomisk slet ikke hænge sammen og så opgiver folk naturligvis.

Det betyder i praksis, at EUs passagerforordning desværre ikke er det papir værd, den er skrevet på.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere