Danskernes nye skivaner afsløret

Vi vil helst til Østrig. Og vi rejser med fly eller egen bil

Troels Kjems (på billedet) konstaterer, at antallet af søgninger på skiferier i Østrig overstiger lande som Sverige og Norge.
Troels Kjems (på billedet) konstaterer, at antallet af søgninger på skiferier i Østrig overstiger lande som Sverige og Norge.

Vi danskere elsker at stå på ski. Desværre er vort yndige land ikke blevet velsignet med ret mange bjerge, så vi er i sagens natur nødt til at rejse til udlandet, hvis vi for alvor vil have stillet trangen.

Men hvad er trendy, og hvad er på vej ud, når det gælder skiferier?

Det kan Troels Kjems, søgemaskineekspert, skinørd og stifter af portalen www.skiferietips.dk siger noget om.

LÆS OGSÅ:

Se også: Skiferien er for familien - bare ikke svigerfamilien

Han konkluderer således efter at have gennemgået tal fra Google, at Østrig er mest populær. Således har 94.200 danskere i vintersæsonen 2012/2013 søgt efter 'Skiferie Østrig' på Google.dk, mens vores nabolande Sverige og Norge indtager de to næste pladser på listen med henholdsvis 77.600 og 57.900 søgninger.

Ligeledes tyder det på, at busturen til rejsemålet er i kraftig nedgang, mens fly bliver stadig mere populært, mens også et stigende antal danskere vælger at smække skiboksen på taget af egen bil og sætte kursen sydover.

LÆS OGSÅ:

Se også: På ski i vildmarken

- Danskerne er blevet mere individualistiske - også når det gælder skiferie. De er på udkig efter oplevelser, som passer præcis til deres behov, og de betaler også gerne for dem.

- For 10 år siden var en skirejse synonym med busafgang fra Danmark fredag morgen, syv overnatninger i en lejlighed og retur til Danmark den efterfølgende søndag eftermiddag. I dag afslører Googles tal stigende interesse for forlængede weekender på ski, kør selv skirejser og single skiferier, siger Troels Kjems.

SE OGSÅ:

Udland - 3. jan. 2013 - kl. 07:23 TV: Snowboarding i storbyen

Også de luksusprægede all-inclusive skirejser, som flere større danske skirejsebureauer for nylig har taget med i vinterprogrammet er blevet en succes, selvom vi er midt i en finanskrise. Og det kan der være flere grunde til, mener Troels Kjems.

- Mange danskere prioriterer skiferien over sommerferien, og er villige til at bruge flere penge på den, og det er de, fordi skiferien er gået hen og blevet et statussymbol.

LÆS OGSÅ:

Se også: Ny app: Lav din egen skivideo

- Det er prestige i at lægge billeder af mor, far og børn i sneen op på Facebook, især hvis billederne er taget på et eksklusivt skiresort med Alperne i baggrunden.

- Det gælder om at skille sig ud fra flokken og jo mere specielle oplevelser, man kan byde på, desto bedre. Dette hænger jo også fint sammen med, at 18 timers busrejse med hr. og fru Danmark er yt, siger Troels Kjems.

Læs mere statistik om danskernes skiferierelaterede søgninger på Google på skiferietips.dk/skiferie-statistik-2013.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere