TV: Passagerfly drevet af el

Kommende passagerfly drives af en elmotor. Se det her

Navnet VoltAir er utvivlsomt inspireret af oplysningstidens franske forfatter og filosof  Voltaire. Nytænkeren gjorde blandt andet op med tidens mange dogmer, ligesom Voltair gør op med tanken om, at fly skal drives af brændstof.
Navnet VoltAir er utvivlsomt inspireret af oplysningstidens franske forfatter og filosof Voltaire. Nytænkeren gjorde blandt andet op med tidens mange dogmer, ligesom Voltair gør op med tanken om, at fly skal drives af brændstof.

Paris Air Show, der blev afholdt denne måned, har budt på flere banebrydende flytyper. Heriblandt det lynhurtige ZEHRA, der skal kunne tilbagelægge strækningen Paris - Tokyo på blot to timer og 30 minutter svarende til en marchhastighed på cirka 5.000 km/t.

LÆS: Fremtidens passagerjet flyver 5.000 km/t

Ligeledes kunne den europæiske flygigant Airbus vise, at fremtidsvisionerne går på gennemsigtige kabiner og sæder, der indretter sig efter passagerernes forskellige kropsbygninger.

LÆS: Her er fremtidens fly fra Airbus

Og så var der flyet VoltAir fra EADS, som mener, at fremtiden er elektrisk. Flyet er udstyret med to propeller på samme akse, der roterer modsat hinanden og dermed med stor kraft skubber flyet fremad i modsætning til langts størstedelen af dagens propelfly, der trækker flyet efter sig. Det ligner mest af alt en stor ventilator.

Intet energispild
Motoren, der bliver lavet af superledende materialer, bliver badet i flydende nitrogen, så temperaturen falder til et punkt, hvor den modsat kobberledningerne i en almindelig motor kun virker, hvis den er afkølet.

Det betyder, at superleder-motoren i modsætning til en traditionel elmotor stort set ikke spilder noget af den elektriske energi, den bliver tilført. Og dermed bliver den særdeles effektiv.

Aerodynamikken er naturligvis helt i top, og man benytter sig af samme buede vingespids som pryder Boeings Dreamliner.

Batterier byttes ud på rekordtid
Og et klassisk problem for blandt andet elbiler - den lange ladetid - har man også løst på en kreativ måde. Batterierne er anbragt i lastrummet, så de hurtigt kan byttes ud med et sæt friske batterier, lige så enkelt som at tage en kasse med bagage ud og sætte en ny ind.

Det vil blive langt hurtigere end at fylde en traditionel maskine op med brændstof. Og ikke mindst i luftfartsbranchen lyder mantraet: Tid er penge.

Så hvorfor er flyet ikke allerede sat i produktion?

Der er en lille hage ved projektet. Nemlig at teknikken til at drive superleder-motoren endnu ikke er helt tilgængelig. Men det burde i følge producenten, EADS, kunne lade sig gøre inden for en ganske overskuelig årrække.

Se video med konceptflyet i artiklens top.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere