Flyselskaber scorer kassen på gebyrer

Og vi har ikke set toppen endnu, vurderer direktør for rejsesøgemaskine. Men hvad synes du om gebyrerne?

Det kan være ualmindeligt frustrerende at stå tilbage med et endeligt beløb på 2200 kroner, når den oprindelige pris blot var 1400 kroner. (Foto: Colourbox.com)
Det kan være ualmindeligt frustrerende at stå tilbage med et endeligt beløb på 2200 kroner, når den oprindelige pris blot var 1400 kroner. (Foto: Colourbox.com)

Kampen om kunderne bliver stadig hårdere blandt det stadig stigende antal flyselskaber i verden. Men mens den øgede konkurrence grundlæggende som udgangspunkt burde komme kunderne til gode med lavere priser på flybilletterne, så gælder den gamle regel om, at der skal tjenes ind på gyngerne, hvad der mistes på karrusellerne.

I USA har de største flyselskaber tjent cirka 4.7 milliarder kroner på bagagegebyrer i årets tre første måneder, hvilket er en stigning på to procent i forhold til sidste år.

Ligeledes betalte passagererne flere reservationsgebyrer. Og de største selskaber på den anden side af Atlanten tjente således 3,2 milliarder kroner på, at folk skulle ændre flyafgange, fremgår det af nyligt offentliggjorte Transportation Department's Bureau of Transportation Statistics.

Flyselskaber scorer kassen på gebyrer Og tendensen er den samme i Danmark, fortæller Ole Stouby, administrerende direktør i rejsesøgemaskinen Travelmarket.dk.

- Nogle selskaber har kørt det her gebyrræs helt ud i ekstremerne. Og de tjener rigtig mange penge. Det er en stor og vigtig indtægtskilde, der har en enorm betydning for bundlinjen.

LÆS OGSÅ: Nu er hotelsøgningen blevet smartere

Og blandt andet derfor tror Ole Stouby ikke, vi har set enden på gebyrhelvedet endnu.

- De lavprisselskaber, der startede dette for nogle år siden, vil bare blive endnu mere kreative og sætte gebyrer på noget, der er med i prisen i dag eller finde på services og faciliteter, der kan tjenes penge på.

LÆS OGSÅ: En stavefejl på flybilletten kan koste kassen

- Men man vil også se de traditionelle flyselskaber som Lufthansa, SAS og British Airways blive tvunget ud i gebyrræset. Og selv om SAS har gjort meget ud af, at alt er inkluderet i prisen -og det er det virkelig - så presser Ryanair, EasyJet, Norwegian og CimberSterling dem på deres ruter, og så bliver de også nødt til at tilbyde en lavere grundpris og så indføre gebyrer. Det tror jeg i hvert fald sker inden for et år eller to, siger Ole Stouby til ekstrabladet.dk/ferie.

Går ud over familierne
Men han minder om, at det langt fra altid kan betale sig at flyve med et lavprisselskab. For når et lavprisselskab åbner en ny rute, så vil de etablerede selskaber typisk også følge med ned i pris. Og hvis man så lægger både kuffertgebyr og gebyr for betaling med kreditkort på, så vil det i mange tilfælde være billigere med det traditionelle flyselskab.

Og derudover har flere selskaber også gebyrer på sædevalg og på at få lov at boarde flyet før de andre rejsende.

LÆS OGSÅ: Find den billigste flybillet med ny gebyrberegner

- RyanAir er jo ekstremt billige. Men skal man så have bagage med, kan der hurtigt komme 600 kroner oveni, vurderer Stouby, der ikke er i tvivl om, at mange bliver irriterede over gebyrerne.

- Men altså, unge menesker ved det jo godt, når de bestiller. De udnytter det også ved for eksempel kun at pakke håndbagage.

- Men det går ud over familierne. For de er nødt til at pakke store kufferter. Så de er mere belastede end de enkeltrejsende og de unge.

LÆS OGSÅ: Mellemlandinger kan blive dyre

Men gebyrer eller ej. Faktisk er det blevet billigere at flyve de seneste år. Priserne er bare blevet ved med at falde. Og det skyldes ifølge rejsedirektøren lavprisselskaberne.

- Jeg tror, at konkurrencen stadig er så stor, at der er basis for en voldsom priskrig. Jeg tror ikke, det bliver markant billigere. Men nok en lille smule billigere end det er i dag, lyder det ganske opmuntrende fra Ole Stouby.