Denne bog rummer verdens 500 bedste rejsemål

Bogen 'Ultimate Travelist' rangerer 500 af verden bedste rejsemål. Men hvad skal vi egentlig med endnu en rejseliste? Få forklaringen her

Macchu Picchu i Peru er med på listen over de 500 bedste rejsemål i verden. Foto: Flickr/Ugo Pisani Massamormile
Macchu Picchu i Peru er med på listen over de 500 bedste rejsemål i verden. Foto: Flickr/Ugo Pisani Massamormile

De er over det hele. Lister. De skal på en nem måde vise dig, præcis hvad du gør bedst i at vælge – lige meget om det er en top fem over bedste oste til under 30 kr. eller verdens 500 bedste rejsemål.

Sidstnævnte liste er en helt ny bog fra rejsebogsforlaget Lonely Planet. Bogen 'Ultimate Travelist - The 500 Best Places On The Planet... Ranked' som den hedder, er Lonely Planets rangliste over de bedste rejsemål i verden.

Se også: Medie: Stewardesse tjente millioner på flytoilettet  

Men hvorfor er sådanne lister så populære, og hvorfor udgiver Lonely Planet nu en liste som bog? Det skyldes ifølge Sociolog Emilia Van Hauen, at lister er en stor hjælp for det moderne menneske.

- En liste som den, Lonely Planet her har lavet, er populær og gør stort indtryk på os. Det gør den, fordi den tager det komplekse og gør det enkelt. Vi skal i løbet af vores travle hverdag træffe utallige valg og beslutninger. Vi skal tage stilling til alt fra arbejde til indkøb. Når der så kommer en liste over noget så svært, som hvor vi skal tage på ferie, så har det stor interesse, forklarer Emilia Van Hauen.

- Det har det, fordi det kan hjælpe os med nemmere at træffe et stort valg, som hvilken ferie vi skal vælge. Af samme grund er det også blevet mere og mere populært at lave en såkaldt ”bucket list” over de ting, du skal nå, inden du dør. For en liste tager det komplekse og gør det simpelt. Der sker en kompleksitetsreduktion, og det er moderne mennesker glade for, siger hun.

Det giver status
Emilia Van Hauen mener samtidig, at danskerne lytter til en liste, som den, der kommer fra Lonely Planet, fordi vi er bange for at miste status i vores omgangskreds. Hun mener, vi hele tiden prøver at positionere os, så vi bliver lagt mærke til.

Se også: Forsøgte at åbne flyets yderdør - troede det var toiletdøren  

- Mennesket er et flokdyr, og vores værste frygt er at blive udstødt af flokken. Derfor vil vi gøre alt for at tilpasse os vores omgangskreds og vise dem, at vi har noget at byde på. Så når et cool bogforlag som Lonely Planet siger, hvor man skal tage hen, så giver det status at besøge de steder og det modsatte ikke at gøre det, siger Emilia Van Hauen.

- Jo flere steder du har besøgt, jo højere er din sociale status. Man undgår altså social udstødelse ved at tage den her liste til sig, forklarer hun.

Den ultimative rejseliste
En liste som den, Lonely Planet har lavet, gør altså stort indtryk på folk.

Derfor er det også interesant at finde ud af, hvordan denne ultimative rejseliste blev til. For hvordan sammenligner man Great Barrier Reef, Macchu Picchu og Louisiana med hinanden? Kan det overhovedet lade sig gøre? Det mener en af mændene bag bogen, Robin Barton, godt, at man kan. Han har stået for at redigere og sammensætte hele bogen. Robin Barton forklarer, at bogen er blevet sammensat af hele holdet omkring Lonely Planet:

- Det første, vi gjorde, var at samle vores cirka 2500 hovedattraktioner fra alle vores guidebøger. Vi bad vores Lonely Planet-fællesskab af medarbejdere og forfattere stemme på de 20 steder, der har gjort størst indtryk på dem, og det skulle ske i rangorden. Derfra udvalgte vi dem, der havde konsekvent høje placeringer, og udfra dem lavede vi top 500, siger Robin Barton.

Foto: PR
Foto: PR
 

Han synes, man skal se bogen som en subjektiv popularitetskonkurrence lavet af Lonely Planet. Derfor mener han også, at man kan sammenligne menneskeskabte seværdigheder med natur.

Se også: Nyt SAS-fly har fire sæder du ikke kan booke  

- Denne liste er yderst subjektiv. Den er et resultat af meget berejste mennesker, der har givet deres personlige bud på, hvilke steder man skal nå at se i løbet af sit liv. Man kan sammenligne det med en popularitetskonkurrence, siger han

Skal inspirere – og sælge
Ifølge Tom Robins lavede Lonely Planet bogen for at inspirere folk.

- Vi ville have folk til at snakke sammen og lave deres egen liste over bedste rejsemål. Hvis folk ser denne liste og tænker: 'Jeg bliver nødt til at tage ud og se mere af den her vidunderlige verden', så har bogen opnået succes, siger han.

Selvom Emilia Van Hauen tror, at listen inspirerer folk, så har hun en klar holdning til, hvorfor bogen er lavet.

- Listen bliver primært lavet fordi, denne bog vil sælge godt. Det er en oplagt gave, og de fleste kunne forestille sig at have bogen liggende hjemme ved dem selv, siger hun.

3 kommentarer
Vis kommentarer