Få din milliard tilbage fra flyselskaberne

Ifølge Forbrugerrådet Tænk har danskerne en milliard kr. til gode hos flyselskaberne – unge fynboer hjælper dig med at få din del tilbage

En gruppe Odense-drenge har lavet deres eget firma, som hjælper flykunder med at få deres erstatning, når flyet er forsinket eller aflyst. De sidder i et kontorfællesskab på Copenhagen School of Entrepreneurship. Foto: PR
En gruppe Odense-drenge har lavet deres eget firma, som hjælper flykunder med at få deres erstatning, når flyet er forsinket eller aflyst. De sidder i et kontorfællesskab på Copenhagen School of Entrepreneurship. Foto: PR

Privatpersoner har sjældent ressourcerne til at tage kampen op mod flyselskabers juridiske muskler, når flyrejser er blevet forsinkede eller helt aflyst. Også selv om de på papiret umiddelbart har ret til kompensation.

Den tendens har de fire fynske fyrer, Gustav Thybo, Johan Thybo, Phillip Brechmann og Daniel Møller, valgt at ville gøre en ende på. Derfor har de startet firmaet Flyhjælp – et selskab, der tager passagernes parti i kompensationskampen.

Sådan fungerer det

Begynd med at oprette en sag på Flyhjælp.dk.

Herefter vurderer Flyhjælp, om den kan vindes.

Hvis det er en mulighed, går de videre med den.

Vinder Flyhjælp sagen, tager firmaet et salær på 25 procent af kompensationen - resten ryger direkte i din lomme.

Hvis de taber, koster det ikke kunderne noget.

Indtil videre har Flyhjælp udstedt et samlet krav om kompensation på 3,5 milioner kroner – og det er kun en lille sjat af det beløb, som danskerne kunne få tilbage. Ifølge Forbrugerrådet Tænk har befolkningen nemlig omkring en milliard kroner til gode hos flyselskaberne.

Flyets såkaldte Flap Track Fairing - den der styrer vingeflappernes bevægelse op og ned - havde sat sig i en forkert vinkel. Det betød, at flyet måtte foretage en sikkerhedslanding. (Foto: Lorenze Hernandez jr./Facebook) Ferie Tvunget til landing: Vinge gik i stykker i luften  

Lever ikke op til forpligtelser
Det store beløb skyldes ifølge Gustav Thybo, at flyselskaberne ikke overholder deres juridiske forpligtelser om at oplyse deres passagerer om muligheden for kompensation.

- Der er næsten ingen flyselskaber, som fortæller passagerne om deres rettigheder i forbindelse med forsinkede eller aflyste fly. Og hvis passagerne efterfølgende sender flyselskabet en mail med krav om kompensation, afvises det oftest med en besked om, at forsinkelsen skete på grund af usædvanlige omstændigheder, siger Gustav Thybo og tilføjer:

- Derfra starter en juridsk kamp med flyselskabet, som kræver tid og arbejde, hvis man vil have sine penge igen, og det er her, vi kommer ind i billedet. Vi tager den juridiske kamp – helt til retten, hvis det er nødvendigt.

Forsinket, aflyst og mere forsinket -– ikke alt er sjovt i lufthavne. Foto: Flickr/Jordiet
Forsinket, aflyst og mere forsinket -– ikke alt er sjovt i lufthavne. Foto: Flickr/Jordiet

Jetlag kan ødelægge selv den bedste ferie (Foto:Neil Rickards/Flickr) Ferie Spis Viagra eller drik dig fuld: Fem bizarre forslag til at kurere jetlag  

Gustav studerede jura på Københavns Universitet, inden han tog del i virksmhedsopstarten. Idéen til firmaet kom, da Phillip kontaktede ham for at høre, om han kunne hjælpe. Svigerfamiliens fly fra Tyrkiet havde været forsinket, og de havde hørt, at de var berettiget til kompensation.

- Da jeg kiggede på juraen, synes jeg ikke, det så kompliceret ud. Jeg sendte et krav afsted på deres vegne. Og samtidig hørte jeg om nogle venner, der havde været forsinkede på en tur til Hawaii. Jeg spurgte, om jeg måtte hjælpe dem. Tre-fire uger senere stod der 18.000 kr på deres konto, siger Gustav Thybo.

11 kommentarer
Vis kommentarer