Kostbar fejl på flyet: Det må du aldrig gøre

Det kan blive en meget dyr rejse, hvis du køber varer på flyet og ikke tjekker indkøbsposen

En banal handel på en flyrejse fra Kina til København var tæt på at udvikle sig til en kostbar affære for skribenten bag denne artikel.

Og den samme fejl, som jeg tilsyneladende lavede, kan også koste dig dyrt.

Historien begyndte ganske normalt: Man finder nogle varer i flyets shopping-katalog, betaler og får det hele udleveret i en pose.

Det er fristende med alle varerne på flyet. Men tænk dig om, inden du handler.

Se også: 16 ting du IKKE bør gøre på flyrejsen  

Sikkert på jorden, under en mellemlanding i München, blev købet et seriøst problem.

Her ventede en meget tysk og meget brysk sikkerhedskontrol, der straks opdagede min (og flyets) fejl: Din pose er ikke forseglet

Og det er et alvorligt problem, når der ligger kostbare parfumer eller spiritus i posen.

Den meget tyske og stadig meget bryske sikkerhedsmand havde heller ikke tænkt sig at hjælpe. Hverken med at forsegle posen eller med at levere en ekstra pose, der var større end et frimærke:

- Nej, du kan ikke få to poser. Vi må kun give dig én, lød svaret, da jeg – på tysk – forsøgte at protestere mod sikkerhedskontrollens meget rigide forståelse af service.

Løsningen var derfor at gå ud af sikkerhedskontrollen, over til skranken hos Lufthansa og forsøge at overtale dem til at tjekke min computertaske og varerne ind.

Se også: Dansk lufthavn er den mest punktlige  

Det lykkedes og kostede mig heldigvis intet – altså ud over bekymringen om, hvordan de mon ville behandle min lidt sarte taske i lastrummet.

Rådet herfra er derfor:

Forlang altid at få forseglet dine køb på flyet, hvis du skal videre med et nyt fly. Eller afvis at lave en handel.

Det kan blive dyrt at gå fra borde med en åben pose!

* * *

Lufthansa: Vi har lavet en fejl

Foto: Polfoto
Foto: Polfoto
 

Hos Lufthansa, som jeg ellers fløj en meget behagelig tur med, beklager den presseansvarlige den åbne shoppingpose:

- Vores personale er instrueret om, at de altid skal forsegle poserne.

- De har også udstyret til at lukke poserne på deres salgsvogn, forklarer Bastian Neumann-Semerow fra Lufthansa til EKSTRA.

- Og den regel gælder, uanset om passageren beder om at få posen forseglet eller ej, understreger han.

7 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere