Nyt hotel i Danmark: Her bliver du vækket af digitale elefanter

Kæden citizenM bruger teknologi til at sætte gæsterne i centrum - men der er stadig masser af personale

Kom med på hotellet, hvor teknologi fylder meget. Videoreportage: Olivia Loftlund

Der skyder nye hoteller op som paddehatte overalt i Europa. Ofte med det samme koncept: En seng, en bar og morgenbuffet. Men forleden åbnede en ny kæde i København, der på samme tid følger konceptet – og lader det hele stikke af.

For hvor hoteller ofte er domineret af traditioner for, hvordan man tjekker ind, eller hvornår man bliver betjent, så har den hollandske kæde citizenM valgt at lade gæsterne tage en vane med, som mange har svært ved at slippe.

- Forbrugerne omfavner teknologi i dag, og teknologien udvikler sig enormt hurtigt. iPhone og sociale medier eksisterede nærmest ikke for et årti siden. I dag kan man ikke forestille sig at leve uden, siger Robin Chadha, der står i spidsen for kæden sammen med grundlæggeren, der er hans far.

Et lille plastikkort med en indbygget chip er nøglen til, at teknologi kan fylde så meget på citizenM-hotellet. Når man ankommer, aktiverer man selv kortet, som nu virker som nøgle til værelset, men også til betaling i baren og den lille butik, der ligger i hotellet. Foto: Olivia Loftlund
Et lille plastikkort med en indbygget chip er nøglen til, at teknologi kan fylde så meget på citizenM-hotellet. Når man ankommer, aktiverer man selv kortet, som nu virker som nøgle til værelset, men også til betaling i baren og den lille butik, der ligger i hotellet. Foto: Olivia Loftlund

Rejseselskab refunderer rejse efter gruopvækkende hyldest til død søn

Idéen bag citizenM, der har hoteller overalt i Europa og er godt på vej i USA og delvist Asien, er at erstatte eller supplere alle de traditioner, der gør det bøvlet at bo på hotel.

- Hoteller har et ansvar for at følge med forbrugerne. Og her er teknologi et vigtigt element. Derfor skal det være lige så let som at hoppe ind i en Uber og gå, uden at du fysisk skal betale. Sådan skal det også være, når du tjekker ind på et hotel, mener Robin Chadha.

Det er dog ikke alene ved ankomsten, at teknologi fylder meget.

- På samme måde skal teknologien på værelset være så nem at bruge som muligt. Og der skal være stabilt og lynhurtigt internet.

En tablet som denne ligger på værelset og er central på det digitale hotel. For med den styres alle funktioner som fjernsyn, lyd og klimaanlæg. Foto: Olivia Loftlund
En tablet som denne ligger på værelset og er central på det digitale hotel. For med den styres alle funktioner som fjernsyn, lyd og klimaanlæg. Foto: Olivia Loftlund

Benplads eller få mellemlandinger? Dette vil danske rejsende helst have

En af de ting, der irriterer Robin Chadha, er, hvis man som gæst skal lege ’gemmeleg’ med værelsets indretning.

- Der er ikke noget mere irriterende, end når man som gæst skal lede bag møbler og gardiner for at finde knappen til lyset, klimaanlægget og andre vigtige funktioner. Derfor er der en tablet på alle værelser, som fungerer som fjernbetjeningen til alt, du har brug for på værelset. Du kan styre stemningen i rummet eller lade en gruppe af virtuelle elefanter vække dig om morgenen via højttalerne, griner han.

Der findes også traditionelle knapper på værelserne til dem, der foretrækker det.

- Men hvis du vil, kan du nøjes med at bruge tabletten.

Selvom hotellet er domineret af teknologi, er de ansatte ikke længere væk, end at man altid kan få hjælp. Foto: Olivia Loftlund
Selvom hotellet er domineret af teknologi, er de ansatte ikke længere væk, end at man altid kan få hjælp. Foto: Olivia Loftlund

Flyselskab i strid modvind: Efterlod 67-årig kvinde i sin kørestol natten over

Det store spørgsmål er nu, om hele øvelsen ikke bare handler om at bygge et hotel, hvor gæsterne ’får opgaver for’? Og hvor de ansatte kan spares ned til et minimum?

- Nej, hvis der ingen mennesker er, kan vi jo ikke være det hotel, vi gerne vil være, lyder svaret fra Robin Chadha.

- Derfor er vores ansatte også stedets ambassadører, der har en høj grad af selvbestemmelse i deres arbejde.

- De er vores ansigt, mens teknologien giver en masse ekstra hænder, der skal gøre det nemmere at være gæst.

Tester: Nemt at bruge

Ekstra Bladet lod en erfaren rejsende, der ofte overnatter på hoteller, teste citizenM. Her er hans vigtigste observationer fra opholdet.

Check-in Selvom man sagtens kan klare check-in på de opstillede automater, er personalet meget opmærksom på, at gæsten kommer godt igennem menuerne. Systemet er dog så logisk opbygget, at selv uerfarne rejsende nemt klarer det selv.

Tablet på værelset Det er smart, at alle funktioner er samlet i en tablet. Der er igen tænkt i, at brugere, som ikke er teknologisk stærke, kan styre de vigtigste ting på værelset.

Internet Hotellet lover, at internettet er både hurtigt og stabilt. Det løfte lever de op til. Det er også godt, at man slipper for at skulle taste en adgangskode ind, men omgående kan gå online.

Ekstra Bladet var inviteret til at overnatte af citizenM

Måleren kan bringe vandforbruget op til 20 procent ned, viser tidligere forsøg med den. Displayet med forbrug sidder på væggen, mens sensoren sidder i loftet. Foto: Scandic
Måleren kan bringe vandforbruget op til 20 procent ned, viser tidligere forsøg med den. Displayet med forbrug sidder på væggen, mens sensoren sidder i loftet. Foto: Scandic

Hotel-gigant hacket: Op mod 500 millioner ramt

Vejle går forrest: Her sparer de på vandet

Scandic Jacob Gade i Vejle har man også taget teknologi i brug. Som en test er der sat en særlig måler op i brusebadet, så gæsterne på samtlige 129 værelser kan se, hvor længe de har været i bad.

Måleren registrerer, hvornår der er en person i badet, og vandet er tændt. Der er dog ingen begrænsning på badetiden og heller ikke pillet ved badet på andre måder. Tælleren skal nemlig udelukkende guide brugerne til at forbruge mindre vand.

Ifølge det lokale firma Aguardio, der står bag teknologien, viser tests fra andre hoteller, at måleren kan bringe vandforbruget markant ned. Samtidig kan hotellerne opsamle en række af nyttige data om for eksempel fugtighed på værelset og vandforbrug.

Du kan læse mere om testen her.

Luksushotel i ferieparadis bandlyser mobiltelefoner