Rejsekataloget er rykket på Facebook

Vi finder vores rejser på de sociale medier – og tro ikke, at rejsebranchen ikke har opdaget det

Vi finder inspiration til ferievalg, når vi scroller ned over Facebook-væggen. Det har rejsebranchen opdaget. (Foto: Colourbox)
Vi finder inspiration til ferievalg, når vi scroller ned over Facebook-væggen. Det har rejsebranchen opdaget. (Foto: Colourbox)

Det er længe siden, at et kig på Facebook alene var lig et kig ind i omgangskredsens verden.

I dag er Facebook også stedet, hvor vi finder vores nyheder, hvor vi bliver underholdt og – ikke mindst – hvor vi bliver overdænget af reklamer.

Potentialet i sidstnævnte har rejsebranchen for længst opdaget. Og derfor er et scroll ned ad Facebook-væggen også et potentielt bombardement af rejser til Malaga, Mallorca og Mauritius.

Se også: Her drikker du din drink – når du trækker vejret!

Facebook giver nemlig rejsebureauerne mulighed for at have en tæt dialog med kunderne og på den måde skabe en relation, som tidligere ikke var mulig.

Det mener ekspert i sociale medier Thomas Bigum.

- De sociale medier har stor betydning for rejseselskaberne. Først og fremmest fordi det er her, folk befinder sig. Samtidig giver det rejseselskaberne mulighed for at skabe relationer til deres kunder, siger han og fortsætter:

- Det er direkte tovejskommunikation. Spørgsmål og kritik bliver hurtigt besvaret, og det er godt. Derudover kan de lege deres kunders ven – dem som poster positive oplevelser, lækre billeder og rejseanekdoter.

Direkte kundekontakt
Et af de rejseselskaber, der bruger Facebook i sin markedsføring, er Star Tour.

De har lige rundet 200.000 likes og er dermed det mest likede danske rejseselskab på Facebook.

Se også: Tag mig med! Triste kæledyr vil med på ferie

- Der er mange fordele ved Facebook. Vi kan være til stede og kommunikere direkte med kunderne. Vores succes på Facebook handler om, at vi giver folk, hvad de vil have. Vi poster information, tilbud og lækre billeder. Danskerne bruger Facebook som overspringshandling og til at drømme sig lidt væk. Det giver vi dem mulighed for, forklarer pressechefen for Star Tour, Nikolai Johnsen.

Som direkte konsekvens af kundekontakt og salgspotentialet på de sociale medier har man hos Star Tour folk ansat til at svare på alle henvendelser, der kommer via Facebook.

Det gælder alt fra opslag til kommentarer – og det hele handler om at skabe en god kontakt til selskabets kunder.

- Det er vigtigt for os både at inspirere vores kunder, men også at besvare deres spørgsmål og kritik. De svar, vi kommer med, kan læses af andre brugere, og på den måder hjælper vi flere på én gang, siger han.

Dårlig opførsel afsløres
Facebooks evne til at komme bredt ud, og deraf den voksende indflydelse, betyder, at rejsebranchen i endnu højere grad tvinges til levere gode rejseløsninger.

Se også: Kabinepersonale tog kvindes kat - fly måtte eskorteres af jagerfly

Både på og uden for Facebook. Det skyldes ifølge Thomas Bigum, at danskerne bruger mediet til at finde ud af, hvilke oplevelser andre har haft med rejseselskaberne.

- Det bliver synligt, hvem man kan stole på. Der er ikke plads til at sælge folk dårlige rejser eller falske forventninger, siger han og fortsætter:

- For så stryger de ind på Facebook og deler deres dårlige oplevelse med så mange som muligt. Derfor er Facebook vigtig for rejsebranchen, men også for kunderne, understreger Thomas Bigum.

0 kommentarer
Vis kommentarer