Ryanair-topchef raser over kunder: Stop med at brokke jer!

Michael O’Leary er træt af at høre på Ryanair-kunder, der brokker sig over at få siddepladser væk fra hinanden

Foto: AP
Foto: AP

I de seneste måneder har Ryanair været kritiseret af deres kunder for, at flyselskabet bevidst tildeler rejseledsagere, der ikke har betalt ekstra for at reservere sæder, siddepladser langt væk fra hinanden, selvom flybilletterne er blevet booket samtidig og over den samme bestilling.

Selskabet har flere gange afvist, at de har ændret praksis, når det handler om uddelingen af siddepladser på flyet og henviser i stedet til, at årsagen til den stigende utilfredshed over sædeinddelingen er kommet, fordi flyselskabet har fået flere passagerer og dermed færre sæder at rykke rundt på.

Efter mange måneders pres har Ryanair-topchefen, Michael O'Leary nu fået nok at kundernes brokkerier. Det fortalte han på et pressemøde i sidste uge, skriver The Telegraph og The Independent.

Se også: Norwegian i dansk kollaps: 16 timer forsinket fra København til Aalborg

Topchefen indrømmede samtidig, at der er meget lav sandsynlighed for at komme til at sidde sammen på et Ryanair-fly, hvis man ikke betaler ekstra, for flyselskabet lader nemlig pladserne ved vinduet og ved gangen være ledige længst muligt, så de kan tjene penge på at sælge dem.

- Vi har ikke noget at skjule. Vi går ikke ind og ændrer algoritmer. Der er større sandsynlighed for, at man får tildelt sæder forskellige steder i kabinen, når man vælger tilfældig sædetildeling, for det er netop hvad, ordet 'tilfældig' betyder, udtalte Michael O'Leary – ifølge The Telegraph - til det irske radioprogram 'Liveline'  og fortsatte sin svada:

- Det er meget simpelt: Hvis man har valgt tilfældig sædereservation, så skal man stoppe med at brokke sig bagefter.


En Twitter-bruger undrer sig over, at flyselskabet ikke kunne finde to pladser ved siden af hinanden i et næsten tomt fly.

Til spørgsmålet omkring, hvorvidt flyselskabet bevidst lod de 'bedste' sæder være frie eller ej, var svaret kort og kontant:

- Selvfølgelig. Det er helt korrekt. Ingen tvivl om. Det er kundens valg. Hvis du ikke vil betale ekstra, så lad vær' med at betale ekstra.


En Twitter-bruger har bestilt 12 pladser, som alle blev placeret væk fra hinanden.

Ifølge topchefen vælger 50 procent af flyselskabets kunder nu at betale for selv at vælge deres sæde, hvor tallet tidligere lå på blot 10 procent.

Så hvis man vil sidde sammen, når man flyver med Ryanair, bliver man altså nødt til at betale ekstra for at reservere et sæde, som koster fra 15 kroner og herefter stiger i takt med, hvor lang tid der er til rejsen samt hvor i flyet, man vil sidde.

Se også: Ryanair under mistanke: Snyder de med sædetildelingen?

418 kommentarer
Vis kommentarer