Så meget taber du dig på ski

Aktivitet på de snedækkede pister på skiferien kan betyde, at du kommer lettere hjem, end du tog af sted

(Foto: Ola Matsson www.skistar.com/trysil/Flickr)
(Foto: Ola Matsson www.skistar.com/trysil/Flickr)

Feriehygge – med alt hvad det indebærer af ekstra is, slik, mad, rødvin, øl og kakao – ender ofte med at betyde, at tiden efter ferien bliver en tid med lidt mere sul på sidebenene, end inden du tog af sted.

Men det afhænger selvfølgelig af, hvilket type ferie du tager på.

Er du til cykelferie, kan kalorieregnskabet, når du hopper af sadlen, ofte godt klare en ekstra kugle is i vaflen eller en ordentlig baljefuld i rødvinsglasset.

Se også: Overnat i luksuriøs skilift i 2700 meters højde

Og det samme gælder for skiferier. Dagens aktiviteter på pisterne giver plads til ekstra store tallerkner ved aftenbordet – eller måske bare plads til at lade ferie være ferie, og ikke bruge energi på at spekulere over om der er plads til lidt ekstra hygge eller ej. 

– At stå på ski er jo en form for træning. Derhjemme går du måske i fitness én time, men på ski er du jo typisk i gang i mange timer, og det giver et forspring i forhold til, hvor meget mad du kan forkæle dig selv med, når du tager skiene af, siger Anna Knutson, der er blogger og content konsulent hos Nortlander Ski Tours.

Det kan bli’ ski’ dyrt

Hvor meget man forbrænder på ski afhænger – lige som med alt andet aktivitet – af, hvor høj intensitet aktiviteten har.

– Det er svært at sige præcist, hvor meget en skiløber forbrænder. Det afhænger af vægt og selvfølgelig også af om man bare cruiser lidt rundt på de blå og grønne pister, eller om man går til den på de sorte eller off piste, siger Anna Knutson.

Se også: Se Ground Crews pornografiske tegning i sneen

Hvis du gerne vil vide mere præcist, hvor meget ekstra du kan fylde i munden og maven, forklarer Anna Knutson, at du kan bruge MET-skalaen (Metabolic Equivalent Task, red.). Værdierne på skalaen er afhængig af personens vægt og fortæller, hvor mange gange den aktivitet man udøver øger ens stofskifte, altså hvilestofskiftet.

–  Man ganger MET-værdien med ens egen vægt og resultatet bliver antal forbrændte kalorier i timen. For nybegyndere på ski er MET-værdien 5. Det gælder dem, der ikke står på ski så ofte og førstegangsløbere – altså dem, der kører stille og roligt og ikke bruger så mange krafter i deres skiløb, forklarer Anna Knutson og fortsætter:

– MET 6-7 svarer til et middel-hårdt skiløb og MET 8 er typisk værdien for det hårde skiløb – altså på konkurrenceniveau.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere