Sådan undgår du jetlag og dårlig mave

Jetlag og ubehag kan ødelægge mange rejser – her er din guide til en mere behagelig rejse.

Fix foreslår også, at du rejser dig og bevæger dig så meget som muligt under flyveturen for at holde gang i blodomløbet. (Foto: Benjamin Linh VU)
Fix foreslår også, at du rejser dig og bevæger dig så meget som muligt under flyveturen for at holde gang i blodomløbet. (Foto: Benjamin Linh VU)

Det kan næsten ødelægge hele rejsen. Jetlag og problemer med helbreddet. Nu har livsstilsbloggen Fix fundet en række tips og tricks, der kan gøre din flyrejse meget mere behagelig.

Mod dehydrering

Et af de største problemer, du kan opleve under rejsen, er dehydrering. Sørg derfor for at drikke masser af vand både før og efter flyveturen.

Se også: Vildt nyt luksushotel: Gæster har egen butler og Rolls-Royce

Noget rejsende også tit glemmer, er at holde sig fra mad og drikke, der virker dehydrerende. Selvom det kan være rart med et glas vin eller en kop kaffe inden eller under flyveturen, så er det en god idé at undgå dem. Både alkohol og koffein er nemlig dehydrerende og modarbejder de værdifulde dråber, du har samlet op til flyveturen. Pas også på pomfritterne og burgeren inden rejsen, fordi både fedtet og saltet er dehydrerende.

Bekæmp oppustetheden

Et andet typisk problem for rejsende under og efter flyveturen er oppustethed og problemer med fordøjelsen. Igen er det vigtigt, at du holder dig fra det fedtede og saltede mad, fordi det tager længere tid at fordøje.

Se også: Her er nordmændene modigere end danskerne

Hvis du vil sørge for, at maven også har det godt i tiden efter flyveturen, skal du så hurtigt som muligt begynde at spise måltider efter et normalt skema. Det første stykke tid vil maven have glæde af mildere mad, som den kan genkende.

Få styr på søvnen

De fleste har oplevet at være plaget af jetlag efter en lang flyvetur. Enten sidder man og falder i søvn over middagsbordet eller også ligger man vågen og ser dårlig hotel-tv. Der er heldigvis flere tricks til at undgå problemet.

Hvis du bor langt fra lufthavnen, kan du overveje at overnatte et sted tættere på. Så kan du sove længere om morgenen før afgang, uden at bekymre dig om forsinkelser. Og så kan noget så simpelt som en maske og ørepropper eller høretelefoner hjælpe med at blokere lys og lyd, så du kan få en god lur på flyet.

Når du er landet, skal du sørge for at få masser af dagslys, fordi det hjælper din krop med at vænne sig til den nye tidszone. Et andet trick er at få en masse motion. Det får kroppen til at producere en masse adrenalin, der overbeviser kroppen om, at det er dag.

Se også: Kvindelig flyrejsende blev forvekslet med mand

1 kommentar
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere