Sådan undgår du skader på skiferien

Hvis du skal undgå skader på din kommende skiferie, så kan det være en god idé at begynde at træne op allerede nu

Ifølge forsikringsselskabet SOS International bør man begynde sin træning tre til fire måneder før skiferien. Arkivfoto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Ifølge forsikringsselskabet SOS International bør man begynde sin træning tre til fire måneder før skiferien. Arkivfoto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix

Det varer ikke længe, før skisæsonen for alvor skydes i gang.

Måske er du en af dem, der allerede har booket din skiferie, efter at have længtes efter snelandskab og frisk luft på løjperne i 18 lange måneder.

Er du det, eller overvejer du at skulle afsted, så kan det være en idé, at du allerede nu begynder at træne op til din skiferie for at forebygge skader.

For nok som skiferier er en populær rejseform, så er det også en risikabel rejseform. Og derfor er det ikke usædvanligt, at mange kommer hjem med skader, efter at have suset ned fra adskillige pister.

Hos forsikringsselskabet SOS International fik man i seneste skisæson 2019/2020 intet mindre end 1300 henvendelser fra danskere, som var kommet til skade på deres skiferie.

Det kan være svært helt at undgå skader, når man står på ski, men man kan dog godt minimere risikoen, lyder det fra fysioterapeut og tidligere skiinstruktør, Oscar Lundström fra SOS International.

- Risikoen for skader stiger, hvis du ikke er trænet. Samtidig øges risikoen for skader, når man er træt, så det er en god idé at være i god form, siger han i en pressemeddelelse.

Træn op til skiferien
Oscar Lundström anbefaler, at man begynder sin træning tre til fire måneder før skiferien.

Det betyder, at såfremt man skal på skiferie i februar, så bør man allerede påbegynde sin træning nu.

Ifølge Oscar Lundström kræver det både styrke- og konditionstræning, hvis man eksempelvis skal stå på ski i en uges tid.

Mange af øvelserne kan klares hjemmefra eller ude i det fri. Blandt andet lyder anbefalingen, at man bør løbe omkring tre gange ugentligt, og dertil supplere med nogle styrkeøvelser, som kan klares hjemme på stuegulvet.

De øvelser, som Oscar Lundström anbefaler, er som følger:

  • Squats
  • Wall sit
  • Skihop
  • Planke
  • Torsorotation

Hvis du ikke kender til øvelserne i forvejen, kan du eksempelvis søge efter dem på Youtube eller Google og se, hvordan de udføres.

Det skal du huske, når du er på løjpen
Oscar Lundström anbefaler desuden, at man undervejs på sin skiferie holder pauser og undgår at stå på ski i mange timer i træk hver dag.

Derudover har han følgende gode råd:

  • Overvurder ikke din egen formåen
  • Vælg et skiområde, der passer til dit niveau
  • Hold pauser, når du er træt
  • Sørg for at fylde energidepoterne op
  • Tag en skilektion
  • Tag hensyn til andre på pisterne
  • Kombiner aldrig alkohol og skiløb

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste historier, så du altid får det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokale nyheder

Få nyheder fra dit nærområde, og hold dig opdateret på vejr, trafik og erhvervs-nyheder i dit nabolag.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant?? Gem artiklen til senere.

Hvor der er penge, der er Peter