Sandra og klassekammeraterne tabte til SAS: Det betyder det for dig

Dommen får stor principiel betydning for flypassagerer

Sandra og gymnasieklassen havde to gange kunnet se frem til erstatning efter afgørelserne i byretten og landsretten, men i sidste ende må de gå tomhændede fra sagen. Foto: Linda Johansen
Sandra og gymnasieklassen havde to gange kunnet se frem til erstatning efter afgørelserne i byretten og landsretten, men i sidste ende må de gå tomhændede fra sagen. Foto: Linda Johansen

Sandra Lents var en af de 22 gymnasieelever, der helt tilbage i september 2013 blev lidt over tre timer forsinket på et SAS-fly fra København til Washington.

To gange er eleverne og deres to lærere fra Gribskov Gymnasium blevet tilkendt erstatning, henholdsvis byret og landsret har sagt, at det havde de krav på.

Se også: Gymnasieklasse krævede erstatning af SAS: Nu er dommen faldet

Men i dag omstødte Højesteret kendelserne fra de lavere retsinstanser og gav SAS medhold i, at dårligt vejrforhold et døgn forinden, som fik flyet ud af sin oprindelige ruteplan, også kunne bruges som force majeure for gymnasieklassens forsinkelse. Og dermed er der altså ingen erstatning til Sandra Lents og de øvrige passagerer.

- Der er gået så lang tid, så det påvirker mig ikke. Man havde forberedt sig på det, siger Sandra Lents til Ekstra Bladet, da hun får overrakt afgørelsen fra Højesteret.

- Det fyldte mere de første par gange (byret og landsret, red.), men det er ikke noget, man tænker på nu, fortæller Sandra Lents i tv-klippet herover.

Se også: Sandra har ventet på erstatning fra SAS i tre et halvt år: Tør ikke håbe mere

Men selv om afgørelsen - her tre et halvt år senere - ikke har den store effekt på Sandra Lents og klassekammeraterne, så får den stor principiel betydning for alle øvrige passagerer. 

- Vi er skuffede på passagerernes vegne. Det kommer desværre til at betyde, at det bliver mindre klart, hvordan man skal tackle nogle sager, hvor der har været dårligt vejr eller uforudsete hændelser på en tidligere afgang. Her var det ikke bare én men hele to flyvninger inden, vores klienter skulle flyve, at der var dårligt vejr, siger direktør Johan Fugmann i Flyforsinkelse.dk, som har ført sagen om erstatning for gymnasieklassen.

Flere undskyldninger
Han forudser, at flyselskaberne får frit spil til flere undskyldninger i fremtiden.

- Vi kommer til at køre flere retssager i fremtiden, hvis flyselskaberne - hver gang der er noget galt - siger, 'jamen for tre uger siden, var der dårligt vejr et eller andet sted'. Hvor mange flyvninger må flyselskaberne gå tilbage? Og hvor mange flyvninger frem kan det påvirke? Den her dom gør det mere uklart, siger Johan Fugmann og fortsætter:

- Jeg tror, dommen kommer til at betyde, at flere mennesker vil acceptere et afslag fra flyselskaberne.

SAS: - Vi kan ikke kontrollere uvejr
Hos SAS er man tilfreds med dommen.

- For SAS er førsteprioriteten sikkerhed, og dommen har lagt vægt på, at uvejret, som var skyld i forsinkelsen, var en usædvanlig omstændighed, og at kaptajnen traf den rigtig beslutning om at lande i en anden lufthavn ud fra et sikkerhedsmæssig hensyn, siger Mariam Skovfoged, pressechef i SAS.

- Det her er en principiel afgørelse, som bakker op om, at uvejr ikke er noget, flyselskab kan kontrollere, og i den her sag har de også set på, at vi gjorde, hvad vi kunne, for at undgå forsinkelsen, siger Mariam Skovfoged.

Sagen kort og regler for erstatning

Flyet mellem København og Washington blev lidt over tre timer forsinket, fordi det samme fly dagen forinden på grund af vejret var landet i Philadelphia i stedet for Washington.

Flyet blev dermed grundigt forsinket på vejen tilbage til København.

Her var flyet så forsinket ved afgangstid, at det ikke var muligt at indhente forsinkelsen på turen til Washington, og flyet endte derfor med at være mere end tre timer forsinket, som er grænsen for, hvornår man kan søge kompensation.

SAS har gennem hele sagen argumenteret for, at der var tale om usædvanlige omstændigheder, på grund af vejrforholdene dagen før, hvorfor de ikke skulle betale kompensation.

Omvendt har både byretten og landsretten afvist det, da de mener, at SAS kunne have nået at reagere og flytte passagererne over på andre afgange, da de allerede ved afgangen fra Philadelphia vidste, at de ville blive meget forsinkede.

Højesteret har dog fundet, at de usædvanlige omstændigheder, der havde betydning for flyets forsinkelse dagen forinden, også havde betydning for flyvningen 13. september.

Højesteret mener, at det var godtgjort, at forsinkelsen fra København til Washington 13. september ikke kunne være undgået, selvom alle forholdsregler var blevet truffet.

Læs om de generelle regler for erstatning her:

Hvis flyet er aflyst:

* Man har som passager ret til kompensation, hvis flyet bliver aflyst mindre end 14 dage før afgang, medmindre flyselskabet kan tilbyde nogle alternativer.

* Hvis aflysningen sker mellem 7 og 14 dage før afgang, kan luftfartsselskabet dog tilbyde en omlægning af rejsen. Afgangstidspunktet må i så fald tidligst være to timer før det oprindelige afgangstidspunkt, og ankomsttidspunkt på det endelige bestemmelsessted må senest være fire timer efter det oprindelige.

* Hvis aflysningen sker i ugen op til afgangen, skal der tilbydes en ny rejse, hvor afrejsetidspunktet højst må være en time før det oprindelige, og ankomsten til den endelige destination højst må være to timere senere end det oprindelige.

Hvis flyet er forsinket:

* EU-Domstolen har fastslået, at en forsinket ankomst på mere end tre timer svarer til en aflysning.

* Flyselskabet skal ikke betale kompensation, hvis forsinkelsen skyldes såkaldt usædvanlige omstændigheder. Det vil sige udefrakommende faktorer, som ligger uden for flyselskabets kontrol. Det er op til flyselskabet at bevise, at der er tale om 'usædvanlige omstændigheder'.

Så meget får man i kompensation:

* Kortere flyvninger under 1500 kilometer udløser en kompensation på 250 euro.

* Flyvninger inden for EU, som er længere end 1500 kilometer, og alle andre flyvninger, som er mellem 1500 og 3500 kilometer, udløser 600 euro i kompensation ved forsinkelse.

* Flyvninger over 3500 kilometer, som ikke er mellem to EU-lande, udløser en kompensation på 600 euro.

Andre plastre på såret:

* Er flyet mere end to timer forsinket, skal flyselskabet på kortere ruter tilbyde måltider og forfriskninger. Passageren skal også have mulighed for at ringe og sende mail.

* På længere flyvninger opnår passagererne den ret, hvis forsinkelsen overstiger tre timer. På flyvninger over 3500 kilometer, som ikke foregår mellem to EU-lande, opnås retten ved forsinkelse på mindst fire timer.

* Er forsinkelsen så stor, at det nye afgangstidspunkt ligger den følgende dag, har passagererne også krav på hotelophold og transport mellem lufthavnen til hotellet.

Kilder: Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 261/2004, EU-Domstolen og Østre Landsret.

37 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere