SAS serverede muggen kage: 'Det er grotesk!'

- De virkede fuldkommen ligeglade, lyder det fra danske Carsten Lundqvist, der fik serveret en muggen kage på et SAS-fly fra Washington til København

Her er den mugne chokoladekage. Foto: Carsten Lundqvist
Her er den mugne chokoladekage. Foto: Carsten Lundqvist

Fredag den 14. juli var danske Carsten Lundqvist på vej hjem fra USA med et SAS-fly fra Washington til København.

Carsten havde booket Economy Plus-billetter, og derfor var der måltider inkluderet på den knap ni timer lange flyvetur, men da desserten – i form af en chokoladekage – blev serveret, var det dog ikke ligefrem noget at skrive hjem om.

Kagen var nemlig fyldt med mugpletter, fortæller Carsten, som hurtigt tog fat i flypersonalet for at advare om den knap så delikate dessert.

- Jeg sagde til dem, at kagen var muggen, men de sagde bare: 'Ej, det er den altså ikke', men jeg insisterede så på, at de kiggede ordentligt på den, og så samlede de dem ind, fortæller Carsten til Ekstra Bladet.

Ifølge Carsten var der flere andre flypassagerer, der nåede at spise kagen, inden flypersonalet fik advaret om kagen.

- Det var rigtig ulækkert. Jeg har aldrig oplevet noget lignende. At de kan servere noget, der er muggent. Og det var altså så tydeligt at se... Det er grotesk.

Jesper købte flybillet til 1 krone: Spies annullerede rejsen

'De virkede fuldkommen ligeglade'
Ifølge Carsten var der ikke datomærkning på kagen, så det er umuligt for at ham at vurdere, om kagen havde overskredet sidste anvendelsesdato, men ifølge ham taler mugpletterne for sig selv.

- Jeg synes, det er grotesk, og jeg synes, det er virkelig, virkelig pinligt for SAS. Og så den måde, de håndterede det på. De kom ikke engang hen og sagde tak, men sagde bare 'nå', og virkede fuldkommen ligeglade.

Følelsen af, at flyselskabet var ligeglade med hændelsen, er ifølge Carsten årsagen til, at han har kontaktet Ekstra Bladet. Da han var hjemme fra lufthavnen, skrev han nemlig en mail til SAS, hvor han fortalte om hændelsen, men han fik blot et standardsvar tilbage.

(Artiklen fortsætter under mailen)

Her kan du se mailen, som Carsten modtog fra SAS. Foto: Carsten Lundqvist
Her kan du se mailen, som Carsten modtog fra SAS. Foto: Carsten Lundqvist
 

- Det svar, jeg får fra dem, synes jeg, er pinligt. Tænk engang, at de bare skriver, at de er kede af det og håber, jeg alligevel vil komme igen en anden gang. De burde tage fødevaresikkerheden mere seriøst, synes jeg.

Michael i kamp mod sommerhusudlejer: Sådan er dine rettigheder

SAS: 'Det er ikke acceptabelt'
Ekstra Bladet har hevet fat i SAS for at høre, hvordan det kan lade sig gøre, at de serverer muggen kage for deres passagerer.

Ifølge flyselskabets pressechef, Mariam Skovfoged, stemmer hændelsen bestemt ikke overens med deres retningslinjer i forhold til fødevarehygiejne.

- Det burde ikke kunne ske. Vi har meget strenge krav omkring vores fødevarer, og myndighederne har også en lang række krav, så det burde bestemt ikke kunne ske, siger hun og fortsætter:

- At det så alligevel er sket i Washington betyder, at vi selvfølgelig vil hive fat i dem og høre, hvad der er sket, for det er bestemt ikke acceptabelt og er ikke noget, vi vil have i SAS.

- Carsten Lundqvist føler ikke, I har taget hans efterfølgende henvendelse over mail seriøst, fordi I blot har sendt ham en standardmail tilbage. Hvad siger du til det?

- Den bliver taget seriøst. Alle de mails, vi modtager, bliver registreret, så alle henvendelser bliver i den grad taget seriøst, siger Mariam Skovfoged og pointerer endnu engang, at hun vil hive fat i Washington og finde ud af, hvad der er sket i sagen om de mugne kager, så det ikke gentager sig.

Emin betalte 21.000 kr. for rejse: - Madrasserne var klamme og der lugtede af pis