Se SAS' nye farver her

For første gang i 21 år opdaterer SAS designet af deres fly

SAS afslører nyt design på deres fly. Video: SAS

Du har nogle år på bagen, hvis du kan huske, hvordan det første SAS-fly så ud.

Det første kom på vingerne i 1946 og var et sølvgråt propelfly af typen Douglas DC-4. Dengang fløj det til New York på et døgn.

Meget er sket siden.

Strejken var uden for SAS' kontrol, mener den svenske forbrugerombudsmand. Her er det passagerer i Københavns Lufthavn, som blev ramt af strejken i maj. Foto: Jens Dresling Ferie - 29. aug. 2019 - kl. 11:53 SAS-strejke udløser ikke kompensation til svenske passagerer

Rejsetiden til New York er langt mere end halveret, og flyene har skiftet ham flere gange. Nu skifter SAS ham igen. Designet ser både tilbage i tiden og frem.

En ny æra
Det nye design er tilbage i den sølvgrå nuance, som de første fly i 1946. SAS forsøger at ramme traditionen inden for skandinavisk design, hvor funktionalitet og minimalisme er nøgleord. Samtidig vil SAS gerne signalere, at de er et flyselskab, som forstår vigtigheden af bæredygtige initiativer.

Se også: Nu kan du flyve direkte til Skandinaviens bedste skiløjper

- Det er vigtigt, når vi møder kunderne, at vores varemærke kommer frem på en positiv måde. De skal se, hvad vi står for. Vi har en vilje til at knytte verden sammen og arbejde langsigtet mod en mere bæredygtig måde at rejse på. Vi ønsker, at vores varemærke skal udstråle det, siger administrerende direktør i SAS, Rickard Gustafson, til Ekstra Bladet.

SAS' administrerende direktør Rickard Gustafson og designchef Kristine Mayer betragter det nye design. Foto: Ditte Lunde
SAS' administrerende direktør Rickard Gustafson og designchef Kristine Mayer betragter det nye design. Foto: Ditte Lunde

Han forklarer, at SAS gør flere ting for at blive mere bæredygtige. SAS er for eksempel i gang med at bytte deres flåde ud med mere brændselseffektive fly, de arbejder på at få adgang til biobaserede flybrændsler, og så arbejder de også sammen med Airbus om at udvikle hybrid og el-fly.

Se også: Dansk lufthavn mister tusindvis af passagerer

- Vi forsøger selvfølgelig at komme ud med det her budskab igennem det visuelle, men der findes også en anden holdbarhed i det her design. Den farve, som vi har valgt, den gør, at vi ikke behøver at male så mange lag, som vi har gjort tidligere. Hvert lag vejer en hel del, så vi har fået vægten på flyet ned. Vægt koster brændstof, siger Rickard Gustafson.

Skandinavisk design-historie er vigtig
SAS har valgt at lancere deres nye design på SAS-hotellet (i dag Radisson Collection Royal Hotel, red.), som ligger ved siden af Tivoli og Københavns Hovedbanegård.

Se også: Flyselskab erstatter fly med tog

Det er der en særlig grund til. Hotellet siger nemlig meget om SAS og selskabets ideer om design.

I 1955 hyrede SAS den danske arkitekt Arne Jakobsen. Han skulle tegne verdens første design-hotel. Alt på hotellet var af arkitektens hånd undtagen det kongelige musselmalede porcelæn. Glas, bestik og designklassikere som Ægget er tegnet specifikt til hotellet.

Hotellet var dengang kontroversielt og skabte mange protester blandt danskerne, fordi det med sine 22 etager tårnede op i hovedstaden, hvor der på det tidspunkt ellers kun var tårne og spir i de luftlag. Et højhus i den størrelse var ikke set før.

Se også: 20 procent mere grønt: Studerendes geniale fly tættere på virkeligheden

I dag står hotellet tilbage som et hovedværk i dansk modernistisk arkitektur.

- Vi kan ikke glemme vores arv, så den har vi bragt med os, siger Kristine Mayer, designchef i SAS.

Artiklen fortsætter under videoen ...

Her kan du se design og flytyper igennem SAS' historie. Videoen blev lavet i anledningen af SAS' 70-års jubilæum.

Kristine Mayer har arbejdet med det nye design på flyene i halvandet år. Nøgleordene er minimalisme, kvalitet og funktionalitet. Det, som ifølge Kristine Mayer, kendetegner den skandinaviske stil.

Se også: Rejselyst kan fordoble antallet af fly i verden på 20 år

SAS håber, at deres passagerer vil føle, at de er i Skandinavien, når de boarder et SAS-fly, uanset om de står i New York eller Tokyo.

- Folk skal få en følelse af SAS-historien, fordi det er et brand, som har været i Skandinavien så længe. Et brand som folk har stærke følelser for. Så ideen er også at beholde det, men samtidig vise, at vi ser fremad, siger Kristine Mayer.

Design sender signaler, men sælger ikke flybilletter
Udrulningen af det nye SAS-design følger det normale vedligeholdelsesprogram for flyene. Det betyder, at den eksisterende flåde bliver malet i de nye farver i løbet af de næste 5 - 6 år. Alle SAS-fly vil være opdateret med det nye design i 2024.

Se også: Her er verdens travleste lufthavn

SAS ser fremad mod en ny æra i flybranchen, men samtidig anerkender Rickard Gustafson også, at det ikke er designet, der sælger billetterne.

- Når man sidder hjemme og bestiller flybilletter, så tror jeg ikke, at malingen på flyet afgør, om man køber billetten. Det tror jeg bestemt ikke. Men designet er et vigtigt varemærke, som formidler, hvad vi står for, siger Rickard Gustafson.

1 af 5 Der er sat et stort SAS-logo i en sølvgrå tone forrest på flyet. Foto: SAS
2 af 5 De tre skandinaviske flag er er blevet opdateret. Foto: SAS
3 af 5 Ordet 'Scandinavian' har fået en fremtrædende placering på flyets underside, blandt andet så flyet kan identificeres tydeligt fra jorden. Og den SAS-blå farve på halen er ført længere ned ad maven på flyet. Foto: SAS
4 af 5 De tidligere røde motorer er nu blevet sølvgrå med SAS-blå kroner. Mærket 'Scandinavian' ses fortsat på motorerne, men det er nu mørkegråt. Foto: SAS
5 af 5 Se SAS' nye design her. Foto: SAS
57 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere