Selfie-muligheder på ferien afgør dit rejsemål

For  'Social Capital Seekers' er muligheden for at publicere rejsens oplevelser lige så vigtig som oplevelsen i sig selv

Kirsebærtræer i fuldt flor - det er noget, der er værd at rejse efter (Foto: Patrik Nygren/Flickr)
Kirsebærtræer i fuldt flor - det er noget, der er værd at rejse efter (Foto: Patrik Nygren/Flickr)

De søger 'social kapital' eller ekstra kredit på social medie-kontoen. De planlægger deres rejse og rejsens oplevelser efter, hvad der vil kunne trække flest kliks og mest anerkendelse. 'Social Capital Seekers' kaldes de, og de overvejer kun en destination, hvis den byder på oplagte twitter-vendinger, har selfie-potentiale, passer til instagram-filtrene eller – det for gruppen mest afgørende kriterie – har fri wifi.

Se også: Forskning viser: Mad bliver bedre i højderne

Uden adgang til og værdi på de sociale medier har destinationer ikke værdi for denne nye type rejsende – det sociale afkast skal nemlig sikres inden afrejse. Årsagen? Gruppen higer efter den anerkendelse, som kun en veldokumenteret og 'vel-liked' rejse kan skaffe. Uden anerkendelse af opdateringer kunne man – i gruppens perspektiv – nemlig lige så godt være blevet hjemme. 

Se også: Retur-billetten betaler sig ikke

'Social Capital Seekers' karakteriseres i en ny rapport fra Amadeus IT, der fremstiller teknologiløsninger til den globale rejsebranche. 'Future Traveler Tribes 2030', som rapporten hedder, beskriver bla. social kapital søgerne således: 

– De ser ofte deres online-personlighed som den mest ægte af deres personligheder. Og livet online ses som en mulighed for at berige livet offline.

– Når de vil se verden, vælger de destination ud fra potentialet til at skabe indhold, som vil sprede sig – de ser destinationen visuelt som en filminstruktør, og de beskriver den som en tekstforfatter.

Se også: Vidunderlige billeder: På stranden glemmer vi vores fejl

Desuden beskriver rapporten social kapital søgeren som 'altid halvt her og halvt der'. Aldrig enten eller. For medlemmer af gruppen ender rejsen ikke, når de er hjemme igen – hele formålet med at rejse er nemlig muligheden for at fortsætte høsten, når de igen har sat benene på velkendt jord.

– Som en rockstjerne, der er vendt hjem efter en verdensturné, soler de sig i beundringen fra fans, står der i rapporten, og der fortsættes med:

– Mange rejser af den eneste grund, at kunne sige at de har rejst.

6 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere