Selvglade Instagrammere med stjernenykker driver hoteller til vanvid

Flere luksushoteller på eksotiske paradis-øer har fået nok af Instagrammere, der vil have gratis tjenester

Flere luksushoteller er trætte af Instagrammere, der vil bade gratis i hotellernes pool, fordi de har mange følgere. Arkivfoto: Caitlin Silcox
Flere luksushoteller er trætte af Instagrammere, der vil bade gratis i hotellernes pool, fordi de har mange følgere. Arkivfoto: Caitlin Silcox

Det er umiddelbart svært at finde nogen destinationer, som kan skabe mere misundelse blandt ens følgere på Instagram end ferieøerne Bali og Maldiverne.

De to tropeparadiser med krystalklart vand, hvide sandstrande og grønne palmer bliver ofte besøgt af alt fra A-liste kendisser fra Hollywood til såkaldte 'influencers' på de sociale medier.

Det er dog ikke ligefrem billigt at slynge sig ved poolen på en af ferieøernes mange luksushoteller, og derfor må mange Instagram-stjerner ty til reklameværdien og tilbyde hotellerne offentlig omtale for gratis indkvartering.

Det er dog bare ikke alle hoteller, der er lige glade for den stigende kontakt fra Instagrammere, som - i hotellernes øjne - mange gange ikke er så kendte, som de selv tror.

Det skriver The Atlantic, der har snakket med flere luksushoteller på blandt andet Bali og Maldiverne.

- Alle med en Facebook er en 'influencer' i dag, siger Kate Jones, som er marketing- og kommunikationschef på det femstjernede maldiviske hotel 'Dusit Thani' og fortsætter:

-  Folk siger til os, at de vil komme til Maldiverne i ti dage og vil dele to billeder på Instagram med deres omkring 2000 følgere. Der er endda folk med 600 venner på Facebook, der 'tilbyder' at bo på vores hotel i en uge.

- Disse folk forventer overnatninger med all inclusive, og Maldiverne er altså ikke ligefrem en billig destination, siger Kate Jones og fortæller, at blot hvert tiende af henvendelserne, hun får, er noget, der er værd at undersøge.

Se også: Russisk skønhed rejser verden rundt én yoga-posering ad gangen

Op mod 20 henvendelser om dagen
Også på Bali er de såkaldte influencers med stjernenykker en forstyrrende og tidskrævende faktor for luksushotellerne. Det fortæller Jack Bedwani fra PR-bureauet 'The Projects', som samarbejder med et nyt luksushotel på Bali.

- De får fem til 20 henvendelser om dagen fra folk, der har givet sig selv titlen 'influencer'. Man kan heldigvis udpege amatørerne ret hurtigt, da de fleste af dem henvender sig i et skriftligt dårligt sprog og ikke giver nogen grunde til, hvorfor vi skulle investere i at have dem som gæst, siger han til The Atlantic.

Ifølge mediet er nogle hoteller blevet så overvældet af henvendelser, at de simpelthen har valgt at afvise alle. Det gjorde sig blandt andet gældende for et irsk luksushotel, som i januar ramte overskrifterne flere steder i verden, da hotelejeren på Facebook afviste en 22-årig YouTuber og Instagrammer ved navn Elle Darby med følgende opslag:

- Hvis vi lader dig bo her i udbytte for en video, hvem skal så betale personalet, der passer på dig? Hvem skal betale rengøringspersonalet, der gør dit værelse rent? Hvem skal betale for lyset og varmen, du bruger under dit ophold? Måske jeg skulle fortælle mine medarbejdere, at de kommer med i en video i stedet for at få løn, mens du opholder dig hos os?

Se også: Få de bedste ferie-fotos: Luksushotel indfører 'Instagram-butlere'

'De sætter os i dårligt lys'
Ifølge Joe Miragliotta, der er livstils- og rejseblogger, og som efter sigende har boet på 'hundredvis' af luksushoteller i sit virke som 'influencer', er han træt af, at så mange 'wannabes' ødelægger 'rigtige' influenceres omdømme:

- Jeg har set de slemme beskeder, hvor folk skriver: 'Kan du tro, at denne influencer har bedt mig om et gratis ophold!?', og det er dårligt for os andre. De får sat os alle i et dårligt lys, siger han til The Atlantic og fortsætter med følgende råd:

- Hav din pitch klar og kend dit publikum. Hvis du ikke kender dit publikum, kender hotellerne eller mærket heller ikke dig. Du kan have 100 millioner følgere, men de ved ikke, hvem du markedsfører dig selv til, så det skal du fortælle dem.

Det samme fortæller Zach Benson, som angiveligt har fået 200 gratis overnatninger i løbet af det seneste halvandet år.

- De fleste influencere har nok en mentalitet, der gør, at de føler, at de har krav på gratis ting, og mange af dem vil gerne springe over, hvor gærdet er lavest.

Netop dette er da også én af årsagerne til, at Kate Jones og Jack Bedwani fra luksushotellerne på henholdsvis Maldiverne og Bali har valgt at indføre skrappe og konkrete regler, når de laver kontrakter med Instagrammere.

- Jeg kender til et stort mærke, som fløj et helt fly ind med influencere, men en tredjedel af dem lavede ikke et eneste opslag. Det var en kæmpe fejl fra virksomhedens side, siger Jack Bedwani til The Atlantic og får opbakning af Kate Jones, som fortæller, at luksushotellet Dusit Thani helt har opgivet at arbejde sammen med mode-influencers, fordi de fleste blot ville have en flot baggrund til deres bikinibillede.

- 10 forskellige bikinibilleder om dagen på stranden er super for et bikini-firma, men man kan jo ikke engang se, hvor billedet er taget. Det kunne være hvor som helst på Maldiverne.

Se også: Instagrammer i shitstorm: Modtager dødstrusler for ferie-billede

86 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere