Skru ned! Danske charterrejsende raser over forstyrret nattesøvn

- Det kan ikke være rigtigt, at vi - i hvert fald i to nætter - får forstyrret vores nattesøvn, lyder det fra en utilfreds rejsende

- Den fredfyldte beliggenhed kombineret med servering direkte ved solstolen gør, at feriestemningen hurtigt spreder sig.

Sådan lyder beskrivelsen af et af Apollos hoteller på Kreta i rejseselskabets udbudsmateriale. En beskrivelse, som to danske rejsende tog så bogstaveligt, at de valgte at klage, fordi hotellet ikke var 'fredfyldt' nok.

Det viser en af Pakkerejse- Ankenævnets nyeste offentliggjorte kendelser.

De to danskere købte den 4. marts 2017 en ugelang ferie til Agia Marina på Kreta i august måned, fordi de gerne ville have en rolig og afslappende ferie, men allerede ved feriens begyndelse, begyndte det at gå ned af bakke for parret, fordi nabohotellet og restauranterne i området spillede høj musik.

- Når I blandt andet bruger en formulering som 'fredfyldt belligenhed', så kan det ikke være rigtigt, at vi – i hvert fald i to nætter – får forstyrret vores nattesøvn, skriver den ene rejsende i en klage til rejseselskabet, som svarer følgende:

- Det er ikke noget, vi tidligere har hørt som et problem fra andre gæster, og vi er derfor meget kede af, at der under jeres ophold har været høj musik, som generede jer i jeres værelse. Der er ingen gæster, der hverken før eller efter jeres ophold har nævnt høj musik fra en nærliggende bar/restaurant.

Nissi Beach er eventyrligt. Men opholdet var ikke et eventyr for en dansk familie. Foto: Petros Karadjias/AP Ferie Bedsteforældre kræver 53.000 kroner i erstatning: 'En klokkeklar fejl fra TUI's side'

De manglende klager over musikken fra andre Apollo-kunder, har de to danske rejsende dog en forklaring på:

- Det værelse, vi boede på, ligger meget tæt på den pågældende musikbar, så det forklarer givetvis, hvorfor andre gæster med andre værelser ikke har oplevet de samme støjgener.

Ifølge klageren var musikken så høj, at de ikke kunne benytte sig af deres balkon som forventet, og den ene eftermidddag blev de nødt til at forlade poolområdet, fordi musikbaren på hotellet havde skruet for højt op for volumen. Det nægter Apollo dog:

- Vi kan oplyse, at hotellet fastholder, at de ikke hverken havde musikarrangementer de to pågældende aftener, ligesom de ikke spillede høj musik ved poolen om eftermiddagen den 6. august.

En dansk kvinde følte sig så begloet af en hotelansat i Tyrkiet, at det ødelagde hendes ferie, og hun derfor vil kompenseres af Spies. Foto: /ritzau/Pelle Rink/Arkivfoto Ferie Utilfreds ferie-dansker i Tyrkiet: - Kokken komplimenterede og begloede mig

Apollo: De skulle have ringet efter os
De to danskere, der betalte 14.676 kroner for ferien, har krævet, at Apollo betaler 2.000 kroner i erstatning for de musik-udfordringer, som parret måtte finde sig i på ferien.

Apollo nægter dog, at støjniveauet er årsag til godtgørelse, men har alligevel tilbudt en kompensation på 475 kroner, hvilket de to rejsende har afvist. Derfor er sagen endt på Pakkerejse- Ankenævnets skrivebord.

- En kompensation på cirka 475 kroner er som nævnt helt uacceptabel. Dette yderst beskedne beløb kan på ingen måde opveje de gener, som vi har gentaget og beskevet. Gener, som vi overhovedet ikke havde forventninger om baseret på jeres beskrivelse af hotellet og dets beliggenhed, lyder det fra klager.

De to rejsende klagede til Apollos rejseledere gennem to e-mails undervejs på ferien, men ringede på intet tidspunkt til rejseselskabets døgnåbne servicetelefonnummer, og dét, mener Apollo, er i strid med reklamationsretten, da rejselederne dermed ikke havde mulighed for at komme ud på hotellet og udbedre problemet:

- Havde klager straks ringet til det døgnåbne servicetelefonnummer, der står på klagers billet, ville vore rejseledere have kommet ud på hotellet for ved selvsyn at have konstateret, om musikken var generende.

- Hvis de kunne give klager ret i, at musikken var generende, ville de have kunnet få hotellet til at skrue ned for lyden. Hvis musikken kom fra et nabohotel om natten, ville de sandsynligvis have kunnet få nabohotellet - eller turistpolitiet - til at få musikken stoppet. Alternativt ville de have kunnet tilbyde klager at flytte til et andet og mere roligt beliggende hotel, hvis de fandt reklamationen berettiget.

Et hotelværelse på Cypern var ikke tilfredsstillende for en dansk familie, som derfor skiftede hotel uden at brokke sig til rejseselskabet først. Foto: AP/Petros Karadjias Ferie Nægtede at spilde ferietid på brok: Men det var en dum idé

Ankenævnets afgørelse
Hos Pakkerejse- Ankenævnet kritiserer de Apollo for ikke at oplyse i udbudsmaterialet, at der kan forekomme støj fra underholdning på nabohoteller og barer i området.

Nævnet mener dog ikke, at klager har ret til nogen form for erstatning:

- ...klageren har ikke godtgjort, at støjen fra nabohotellets underholdning - selv om den af klageren har været følt generende - har overskredet den tolerancetærskel, en rejsende må være forberedt på at acceptere, skriver Ankenævnet i deres afgørelse.

- Den omstændighed, at hotellet er beskrevet med en fredfyldt beliggenhed, kan ikke føre til et andet resultat, lyder det endvidere.

Da klageren ikke har fået medhold i sin klage, tilbagebetales det indbetalte gebyr på 275 kr. ikke, ligesom bureauet ikke pålægges sagsomkostninger.

Manglende sol var en af klagepunkterne for to danske rejsende, der tilbragte nytåret sidste år på Gran Canaria. Arkivfoto: /ritzau/Pelle Rink Ferie Manglende sol og ingen æggebægre på hotellet: Danske chartergæster forlanger ny rejse

52 kommentarer
Vis kommentarer