Snedigt trick: Sådan snyder rejseselskaberne dig

Du bruger måske flere penge end nødvendigt, hvis du bestiller din ferie gennem et rejseselskab

Her er Forbrugerrådet TÆNKs bedste råd til at undgå fælder, når du køber flybilletter

Det kan godt være, at internettet har gjort det nemmere for os at bestille rejser og hotelværelser, fordi vi ikke længere behøver at ringe eller løbe ned forbi det lokale rejsebureau for at få hjælp.

Men selvom det er tidsbeparende blot at gå online og bestille sin rejse, så viser det sig, at det rent faktisk godt kan betale sig at benytte sig af de gode gamle metoder.

Ifølge rejseekspert Peter Greenberg, som blandt andet er vært på det amerikanske tv-program 'Travel Detective', benytter rejseselskaber sig nemlig af snedige tricks for at tjene ekstra penge, når folk bestiller deres ferie over internettet.

Det skriver The Sun og Forbes.

Peter Greenberg fortæller, at de fleste rejsebureauer simpelthen ikke udbyder alle deres tilbud og hotelværelser på deres hjemmeside, hvilket betyder, at folk, der bestiller deres ferie online, ikke har de optimale valgmuligheder.

- I gennemsnit er kun omtrent 52 procent af deres tilbud tilgængelige. Så tag telefonen, og hav den samtale. Hvad du kan se på din skærm, er ikke det samme, som de kan se på deres, siger rejseeksperten til Forbes.

Rejseeksperten fortæller desuden, at man skal bestille sin ferie på et helt specifikt tidspunkt, hvis man vil forøge sine chancer for at betale mindst muligt for rejsen:

- De fleste bestiller deres ferie alt for tidligt. Flyselskabernes og hotellernes computere har algoritmer, der estimerer antallet af bestillinger, og så sætter de prisen efter det. Det bedste tidspunkt er at bestille 45-54 dage før, lyder det fra rejseeksperten.

Se også: Sådan sparer du penge på storbyferien

Sådan kan du få en gratis opgradering
Ekstra Bladet har tidligere beskrevet, hvordan det godt kan betale sig at bruge lidt ekstra tid på at bestille sit hotelværelse på ferien.

Ifølge flere eksperter er der nemlig større chancer for at få en gratis opgradering ved at bestille sit ophold direkte gennem hotellet i stedet for at benytte sig af tredjeparts-hjemmesider.

Det skyldes, at hotellerne betaler mellem 10-30 procent i kommission til booking-siderne for hver reservation, så hvis man bestiller direkte gennem hotellet, går hele betalingen altså til hotellerne selv.

- Mange hoteller straffer folk for at benytte sig af tredjeparts-hjemmesider. De kan ikke lide at skulle betale kommission og vil hellere have, at du bestiller direkte hos dem. Konsekvensen er, at du får det værste værelse inden for den priskategori, du har valgt, fortalte den tidligere hotelbestyrer Shane Lambert til The Sun sidste år.

Se også: Skjulte gebyrer: Sådan undgår du at betale ekstra for din flybillet

44 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere