Sommerklar med Anne Bech: Sådan holder du maven flad på ferien

De kølige drinks og lækre is kan hurtigt sætte sig på sidebenene, når vi ligger med benene oppe på solstolene på ferien

Squats er gode og nemme at lave på hotelværelset, fortæller fitnesscoach Anne Bech, som her selv udfører træningsøvelsen. Foto: Arkivfoto/Jonas Olufson
Squats er gode og nemme at lave på hotelværelset, fortæller fitnesscoach Anne Bech, som her selv udfører træningsøvelsen. Foto: Arkivfoto/Jonas Olufson

Sommeren er over os, og for mange står de kommende måneder på en afslapningsferie i varmen med et stort indtag af lækre cocktails og kalorierig mad.

Derfor har Ekstra Bladet allieret sig med fitness-guruen over dem alle, Anne Bech, for at få et par tips og tricks til, hvordan man bibeholder formen, når man ligger og daser den i varmen på sommerferien.

Det er nemlig ikke ligefrem atypisk at rive et par ekstra ferie-kilo til sig, som er utrolig irriterende og besværlige at komme af med, når man kommer hjem. For at slippe for at skulle kæmpe alt for meget med at smide den ekstra vægt, kan du følge Anne Bechs råd om blot at holde en lille smule igen på ferien:

- Der er nogle simple ting, som man let kan skifte ud, eller i hvert fald overveje, om man behøver at spise hver dag. Hver anden gang du spiser is, kan du for eksempel tage en sodavandsis i stedet for en flødeis, for flødeis er absolut noget af dét, der sætter sig allermest på maven og sidebenene, siger fitness-guruen og fortsætter:

- Og når man er ude at spise, kan man jo hver anden gang - i stedet for at vælge den ret med pommes frittes - vælge grillede grøntsager. Det er ikke fordi, det skal være surt at være på ferie, men nogle ting er ret nemme at skifte ud.

Den værste synder
Flødeisen står øverst på listen over de mest kaloriefyldte madvarer, som vi indtager i flæng på ferien, men isen er tæt forfulgt af de kølige ferie-drinks.

- Selvom man måske tænker, at man kun drikker en lille smule alkohol, så løber det altså hurtigt op. Så får man lige et glas rosé, så lige et glas hvidvin og så skal man også lige have noget efter desserten...

- Ligepludselig har man fået tre glas vin, man ikke normalt får derhjemme, og det giver altså også nogle kilo, som man ikke regner med, fordi man ikke tænker, at det er usundt på samme måde som dessert, fordi det bare føles sådan lidt læskende og lækkert.

Kardashian havde den helt store pengepung oppe på sin seneste ferie til Bahamas. Foto: AP/Lionel Cironneau Ferie - 7. jun. 2017 - kl. 14:54 Vanvittigt pengeforbrug: Så meget kostede Kim Kardashians seneste ferie

Svømning ikke det samme som løb
Hvis du tror, at en svømmetur i poolen kan erstatte din daglige løbetur herhjemme, kan du godt tro om igen. Selvom en svømmetur er god motion, forbrænder du nemlig ikke ligeså meget, som hvis du snører løbeskoene og løber en tur.

- En svømmetur giver faktisk ikke ret meget på den konto. Jeg vil absolut råde folk til at tage en løbetur i stedet. Jeg har altid selv løbesko med på ferien. Så kan det godt være, man ikke får dem brugt hver dag, men hvis man bare får gjort det hver anden eller tredje dag, så giver det altså stadig en del.

En løbetur er også en god måde at få udforsket sit feriested på, råder Anne Bech:

- Det er virkelig en fed måde at se det sted, man er på ferie. Så får man set noget andet end det, man får set med familien eller veninderne.

Hvis du ikke kan overskue at løbe rundt i varmen, er der dog stadig gode og nemme øvelser at hente fra fitness-guruen.

- Man kan lave alverdens øvelser på hotelværelset. Man kan fx tage sin rejsekuffert i armene og så lige lave tyve squats (styrkeøvelse, hvor man går ned i knæene, red.). Det giver altså ret meget, selvom man ikke tror på det, siger Anne Bech, som også påpeger, at en simpel vandretur kan gøre underværker:

- De rejsesteder, vi dansker tit tager på, såsom Mallorca og Sydfrankrig, der er ofte ret fede vandresteder, og det med at gå opad er altså virkelig godt for ballerne og for forbrændingen.

Så meget ødelægger en uges ferie formen
Hvis du normalt er meget disciplineret omkring din træning og gruer for, at en uges dasen i solen vil ødelægge din form, så kan du dog godt tage det roligt, fortæller fitnesseksperten.

- Hvis man blot er i almindelig jævn form og løber et par gange om ugen herhjemme, så sker der ingenting ved at holde pause i en uge. Man vil måske kunne mærke det på den næste løbetur, når man kommer hjem igen, men så er det altså også ovre igen.

Hvis du ligefrem træner mange gange om ugen, kan det endda være sundt for dig at slappe af i en uges tid:

- Hvis man træner 3-4 gange om ugen, kan det faktisk være ret sundt for kroppen at holde en uges pause. Det har den faktisk godt af, og det ødelægger bestemt ikke formen.

Selvom en-uges-ferie ikke gør din form dårligere, så skal man passe på, når det bliver en længere dase-ferie:

- Hvis man holder helt fri i 14 dage, så vil man kunne mærke det på formen, når man kommer hjem. Så på en to-ugers-ferie kan man ikke ligge helt stille, hvis man vil bibeholde sin form, lyder det fra Anne Bech.

Se også: Buttet mor med veltrimmet mand: Hvordan kan han elske én som mig?

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen