Spies til kunde, der købte billig ferie: Du var i ond tro

Spies-kunde købte flybilletter til 299 kroner på rejseselskabets hjemmeside. Tre dage senere blev billetterne annulleret

Spies har haft fejl i deres prissystem flere gange. Hvilket betyder, de har måttet annullere mange rejser. Fotocollage: All Over Press/Privatfoto
Spies har haft fejl i deres prissystem flere gange. Hvilket betyder, de har måttet annullere mange rejser. Fotocollage: All Over Press/Privatfoto

Har du prøvet noget lignende, så tip os på sms/mms 1224 (alm. takst) eller skriv mail til 1224@eb.dk

'En midlertidig fejl på hjemmesiden' lød det, da Ekstra Bladet onsdag kontaktede Spies for at få en forklaring på, hvorfor Jesper havde fået annulleret de flybilletter, som han havde købt til Mallorca til sig selv og sin datter.

Nu viser det sig, at Jesper ikke er den eneste, der føler sig godt og grundigt snydt af rejseselskabet.

Efter artiklen om Jesper så dagens lys, er Ekstra Bladet blevet kontaktet af flere Spies-kunder, som føler, de har modtaget dårlig behandling af rejseselskabet.

En kunde, som ikke vil stå frem med navn i medierne, oplevede nærmest præcist det samme, som Jesper gjorde. Dog med den forskel at hendes billet kostede 299 kroner og ikke blot 1 krone.

Se også: Jesper købte flybillet til 1 krone: Spies annullerede rejsen

'Man føler sig mistænkeliggjort'
31. marts bestiller kvinden, hvis identitet Ekstra Bladet er bekendt, flybilletter tur/retur til Mallorca i perioden 13.-27. juni for 299 kroner inklusiv bagage. Et tilbud, som hun ikke kunne modstå. Men ligesom i Jespers tilfælde, var det for godt til at være sandt:

 - Jeg bestiller billetterne om fredagen, og tre dage senere - om mandagen - får jeg en mail fra Spies om, at den billige pris på billetterne skyldtes en kortvarig fejl på deres hjemmeside. De henviser også til paragraffen om 'ond tro', fortæller hun til Ekstra Bladet.

(Artiklen fortsætter under billedet)

 

- Man føler sig meget mistænkeliggjort, når man får at vide, at man har handlet i ond tro. Det, synes jeg bestemt ikke, jeg gjorde. Prisen matcher lavpris-flyselskabernes, og det var udenfor den store højsæson, så jeg tænkte bare, at de (Spies, red.) vil konkurrere med dem.

'Man er jo autoritetstro'
Inden Ekstra Bladets artikel med Jesper i går, havde hun ikke tænkt sig at gå videre med sagen, men i dag har hun valgt at skrive en mail til Spies.

- Jeg havde egentlig ædt deres begrundelse. Så autoritetstro er man jo, når der kommer paragraffer ind, men jeg vil blankt erkende, at jeg her til morgen, har skrevet til Spies og henvist til jeres artikel, siger kvinden, der dog især studser over, at hendes billetter er købt en måned inden Jespers:

- De (Spies, red.) har tilsyneladende haft gentagne problemer med, at priserne på deres hjemmeside er urealistisk lave. Eller også håber de, at folk vil betale den betragteligt dyrere billet, når man nu har gjort sig håb om at komme på ferie. Én gang er en tilfældighed, men to gange... så er det måske et mønster.

Spies: Fredagsslik koster det samme
Ekstra Bladet har endnu engang været i kontakt med Torben Andersen, som er kommunikationschef hos Spies, som bekræfter sagen og igen henviser til Aftalelovens §32, hvor forbrugeren handler i såkaldt 'ond tro' og selv bør være opmærksom på, at prisen er for god til at være sand.

- 24,50 (49 kroner tur/retur eksklusiv bagage, red.) for at flyve fra København til Palma er en urealistisk lav pris. En returbillet koster ca. 2.500 kr. at producere - og så skal samtlige 212 pladser på flyet være solgt til i gennemsnit denne pris, lyder det fra Torben Andersen, som sammenligner de billige flybilletter med et besøg i slikbutikken:

- Til prissammenligning købte jeg sidste fredag for 25 kr. fredagsslik til mit barnebarn på syv år - mængden var hun ikke tilfreds med - vingummierne fyldte kun bunden af posen og var væk på fem minutter.

- Hvordan kan man vide sig sikker på jeres slagtilbud i fremtiden?

- Det kan man ved at se på den udbudte pris: Hvis det ser for godt ud til at være sandt, så er det det nok også. Og 50 øre - og også 24,50 kr. for at flyve til Mallorca - er ikke et realistisk tilbud. Hvis andre har fundet en tilsvarende pris hos andre turoperatører, så har det kun været for udrejsen - skal man hjem igen, er det en helt anden og langt højere og mere realistisk pris. Har vi slagtilbud, vil vi altid annoncere med dem i medierne og online.

- Hvordan skal man sikre sig, at Spies ikke går ind og annullerer ens rejse?

- Er man i tvivl om, det er den rigtige pris, som man finder i computeren, er man altid velkommen til at maile eller ringe til os og lige få bekræftet, at det ikke er teknikken, der driller begge parter.

Betalt det fulde beløb
- Har I tal på, hvor mange af jeres kunder, der har valgt at betale det ændrede, fulde beløb, så de kunne komme afsted alligevel?

- To har betalt 1.299 kr. for en retur billet - de andre har nok indset, at det var urealistisk med en pris på 50 øre for at flyve tre timer fra København til Mallorca - og samme pris for at flyve hjem igen.

- Kan man som kunde med ro i maven bestille hotel eller tage fri fra arbejde, når man har bestilt flybilletter hos jer?

- Hvert år sender vi op mod 270.000 danskere på ferie - i år har vi haft et par håndfulde gæster, hvor teknikken har spillet os og dem et puds.

- Hvad vil I gøre for at mindske disse fejl på jeres hjemmeside?

- Vi vil øge fokus på vores systemer med flere millioner priser og sætte yderligere menneskelig fokus på vores computere, så vi får sorteret alle fejl fra, inden de dukker op på vores kunders computere.

Resultat af afstemning: Selvfølgelig skal manden have sine flybilletter
Man man må dog sige, at Ekstra Bladets læsere ikke giver meget for Spies' forklaring om, at de billige billetpriser skyldes en 'midlertidig fejl', og at de kunder, som har benyttet sig af rejseselskabets 'fejlagtige tilbud', har handlet i ond tro.

Til Ekstra Bladets spørgsmål om, hvorvidt Spies burde give Jesper flybilletten til 1 krone, har mere end 20.000 læsere stemt, og af disse 20.000 mener hele 78,9 procent, at Jesper og hans datter har ret til deres billige billetter.

- Bordet burde fange. Selvfølig skal han have biletterne til den pris, de selv har annonceret med, lyder det blandt andet fra en læser.

- Selvfølgelig skal manden have sine flybilletter. Det er noget svineri, hvis han ikke får dem. Klart man tager et skærmdump for at vise på FB og andre steder, at man lige har scoret vildt billige flybilletter. Det er sgu da ikke fordi man 'handler i ond tro', man gør den slags i 2017, lyder det fra en anden.

Det er dog ikke alle læsere, der er på Jespers side:

- Selvfølgelig ved han det er en fejl. Indlysende fejl, med mindre overskriften hedder køb en rejse for 1,- krone. Men alle skal åbenbart curling-brokke sig i dagens Danmark, skriver Søren D.

Skal kunden have billetten til Mallorca til i alt 299 kroner inkl. bagage?

Se resultat

Skal kunden have billetten til Mallorca til i alt 299 kroner inkl. bagage?

Din stemme er modtaget

Vis afstemning

Fejl

Der skete desværre en fejl, prøv igen senere.

Forbrugerrådet: Spies har bevisbyrden

Ifølge Forbrugerrådet er en aftale mellem Spies og en kunde juridisk bindende for begge parter, men undtagelsen kan være, at forbrugeren har været i ond tro.

- Men udgangspunktet er, at aftalen er bindende. Spies har ansvaret for eventuelle fejl på deres hjemmeside, og derfor er det også dem, der har bevisbyrden for at vise, at de er berettiget til at annullere handlen, siger jurist Tina Dhandi Kalsi fra Forbrugerrådet.

Det er en konkret vurdering fra sag til sag, som afgører, hvem der har ret i denne slags sager, fortæller Tina Dhandi Kalsi, som fortæller, at slukørede kunder kan overveje at tage sagen videre i Forbrugerklagenævnet.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen