Stewardesser klager til fagforeningen: Vi bliver kaldt fede

Flypersonalet hos British Airways er bestemt ikke tilfredse med, at ledelsen lader passagerer svine dem til i grove vendinger

Flypersonalet hos British Airways bliver tvunget til at læse evalueringer fra passagerer, der blandt andet kalder dem 'fede'. Foto: Colourbox
Flypersonalet hos British Airways bliver tvunget til at læse evalueringer fra passagerer, der blandt andet kalder dem 'fede'. Foto: Colourbox

- Alt for gammel. Alt for fed. Racist.

Det er nogle af de gloser, som stewarder og stewardesser bliver mødt med, når de bliver bedømt af ledelsen hos British Airways. De grove vendinger stammer dog ikke fra ledelsen selv, men fra såkaldte evalueringer fra passagerer, der har fløjet med flyselskabet.

Det skriver The Sun.

Se også: Flyselskab: Passagerer vil ikke have tykke stewardesser

De ansatte bliver angiveligt tvunget til at læse de hårde bedømmelser, hvorefter ledelsen - som et led i vurderingen af medarbejderens præstation - giver ham/hende en karakter.

Og den hårde læsning er bestemt noget, der gør mange af flyselskabets medarbejdere rasende. Ifølge The Sun, som har snakket med en række stewarder og stewardesser hos British Airways, mener flere af dem, at ledelsens opførsel er på grænsen af et psykisk overgreb.

- Det er anstødeligt, fornærmende og totalt uacceptabelt, at vi skal finde os i dette og ikke mindst blive vurderet på baggrund af det, siger en stewardesse, som har kontaktet fagforeningen for at få stoppet vurderingsmetoden.

Se også: Pilot anholdt: Havde ladt pistol i håndbagagen

For stram trøje = fed
Det er da heller ikke ligefrem børnevenlige ord, der bliver brugt i nogle af de mange bedømmelser fra passagererne, som blandt andet kalder de British Airways-ansatte for 'racister, fordi de ikke serverede drikkevarer på grund af den rejsendes hudfarve' og 'fed, fordi trøjen var alt for stram'.

Passager-evalueringerne er et nyt tiltag, som ledelsen hos British Airways har indført for at forbedre kundeservicen mest muligt.

Evalueringen bliver automatisk sendt ud til passagerer, der har fløjet med flyselskabet på langdistance-flyvninger, og svarene bliver angiveligt screenet, inden de bliver sendt videre til medarbejderne.

Hovedparten af stewarderne og stewardesserne synes dog bestemt ikke, at evalueringerne kan bruges til noget som helst i vurderingen af deres arbejde.

- En komplet anonym passager, der er sur eller har brug for et hurtigt grin, kan bruge muligheden til at svine en helt tilfældig medarbejder på flyet til. Det er total unfair og sårende.

British Airways holder dog fast i, at kommentarerne fra passagererne er en god metode at bedømme medarbejderne på:

- Vi beder vores kunder om feedback, og det er vigtigt, at vi deler den med vores medarbejdere, så vi kan være sikre på, at vi forbedrer vores kundeservice. Vi har rettet en fejl i vores filtreringssytem, som gjorde, at nogle få upassende kommentarer ikke blev fjernet, siger flyselskabet til det britiske medie.

Først snakker de kort sammen, men så bliver den ældre mand væltet omkuld. Ferie - 15. jun. 2017 - kl. 16:44 Bad lufthavnsansat om hjælp: 71-årig blev skubbet

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen