Tænketank vil forbyde privatfly

Den britiske tænketank Common Wealth vil forbyde privatfly i 2025

Private fly er en luksus, som de færreste har råd til. Samtidig er det også en luksus, der bidrager ti gange mere til klimakrisen end en plads på economy class. Foto: Stine Bidstrup
Private fly er en luksus, som de færreste har råd til. Samtidig er det også en luksus, der bidrager ti gange mere til klimakrisen end en plads på economy class. Foto: Stine Bidstrup

Private fly til og fra Storbritannien bidrager lige så meget til klimakrisen som 450.000 biler om året og skulle forbydes allerede i 2025, hvis man spørger tænketanken Common Wealth. Det skriver The Guardian.

I en rapport har tænketanken fundet frem til, at der i 2018 var 128.000 private flyvninger mellem Storbritannien og EU, hvilket repræsenterer seks procent af den samlede luftfart i Storbritannien. Ud over det tal var der 14.000 ture til destinationer uden for Europa.

Se også: Rejselyst kan fordoble antallet af fly i verden på 20 år

I rapporten står der, at en flyvning fra London til New York med et privatfly udleder samme mængde CO2, som en typisk britisk bil udleder i fire et halvt år. Rapporten peger på, at et forbud mod privatfly vil påvirke udviklingen af elektriske fly, så denne vil gå hurtigere.

Andy McDonald, som er parlamentsmedlem for Labour og sekretær i skyggekabinettet for transport, siger til The Guardian, at partiet vil studere rapporten og 'konsultere industrien med en introduktion for en udfasningsdato for brugen af private fly, som bruger fossile brændstoffer'.

Se også: Flyselskab erstatter fly med tog

- Klimamålene kan ikke nås, uden at vi begrænser forureningen fra flytrafik, og en passager på et privatfly producerer ti gange så meget udledning end en passager på et almindeligt fly. Det kan vi simpelthen ikke ignorere, siger Andy McDonald.

Private fly udleder 150 gange så meget som et tog
Ifølge Common Wealths rapport vil en typisk flyvetur med et privatfly i Europa udlede syv gange så mange drivhusgasser som en tur på business class eller ti gange så meget som en tur på economy class. Den private flyvetur vil sammenlignet med en togtur udlede op til 150 gange så meget.

Se også: Gigant med stor ændring: Siger farvel til rødt kød på fly

Ifølge The Guardian estimeres det, at omkring 40 procent af alle privatflys bevægelser er rejser uden passagerer, fordi flyene omplaceres for at være belejlige for super-rige kunder og virksomheder. Selv når flyene er fulde, er der ofte ikke flere end fem passagerer med i gennemsnit.

Tænketanken Common Wealth håber, at et forbud kan sætte skub i udviklingen af elektriske fly.

Se også: Værre end CO2: Flyskabte striber bidrager til global opvarmning

Et stigende antal flyproducenter investerer i udviklingen af elektriske fly som et alternativ til fossile brændstoffer. Men udviklingen går for langsomt ifølge Common Wealth.

Se også: Kritik af miljøbevidst prins som flyver i privatfly

58 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere