Til nissebal i Selfieland

Julefestivalen Glow vil gerne omfavne alle, men henvender sig nok mest til selfie-entusiaster og børnefamilier

Mange lysskulpturer hos Glow Odense bruges som ramme eller baggrund for et billede. Foto: Ditte Lunde
Mange lysskulpturer hos Glow Odense bruges som ramme eller baggrund for et billede. Foto: Ditte Lunde

Kontrolleret kaos. Sådan beskriver direktøren i Glow Odense, Eva Pasgaard, dagene op til åbningen af den amerikanske julefestival torsdag eftermiddag i denne uge. Holdet har haft travlt.

Det er første gang, at det canadiske koncept, som har spredt sig ud over Nordamerika på få år, kommer til Europa. Det første Glow blev afholdt i Vancouver i 2017, og nu vil festivalen ekspandere til Europa. Første stop er Odense.

Se også: Kickstart julen i Edinburgh

Det er også første gang, at holdet bag, som består af lokale aktører, har prøvet at stable sådan en festival på benene.

- Der er ingen af os, som har prøvet at lave Glow før, så jeg bruger udtrykket 'vi bygger flyvemaskinen, mens vi flyver', siger direktør i Glow Odense Eva Pasgaard til Ekstra Bladet.

De fleste ville nok fraråde at flyve i en flyvemaskine, der ikke er færdig, men indtil videre kører det meget godt for Glow Odense. I hvert fald hvis man ser på billetsalget. På åbningsdagen havde de ifølge direktøren allerede solgt 26.000 billetter. De håber på 70-80.000 besøgende ud over de 31 dage, som festivalen løber på.

Ikke bare endnu et julemarked
Glow Odense ligger i et industrikvarter i det sydlige Odense lige ved siden af motorvejen i en 6000 kvadratmeter stor lagerhal. Tågen omringer hallen på åbningsdagen, og folk venter utålmodigt på at blive lukket ind.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Sådan ser Glow Odense ud set udefra. Festivalen foregår i en lagerhal i det sydlige Odense. Foto: Ditte Lunde
Sådan ser Glow Odense ud set udefra. Festivalen foregår i en lagerhal i det sydlige Odense. Foto: Ditte Lunde

Indenfor står chipskongen Jørgen, som med en brysk mine tager imod gæsterne. I baggrunden spiller Odense Pigegarde på en scene, hvor der i løbet af festivalen vil være forskellig underholdning.

I en hal ved siden af finder man en del små boder, men alligevel så få, at de hurtigt er overstået. Det er heller ikke julemarkedet, det handler om, siger Eva Pasgaard. Det er i højere grad lysoplevelsen.

Se også: Rusland slækker igen kravene til visum

- Der findes ikke noget, som minder om det her. Det er unikt og anderledes. Der findes mange udendørs julemarkeder, men man er der bare i rigtig kort tid, for det regner, og det blæser. Det her er dog ikke et julemarked. Julemarkedet er bare en lille del af det. Det her er en oplevelse i mange dimensioner. Det bærende element er lysoplevelsen. At kalde det endnu et julemarked er forkert, siger Eva Pasgaard, da Ekstra Bladet spørger hende, hvad Danmark skal med endnu et julemarked.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Julemanden mødte en nisse og spurgte, om hun ville sidde på hans skød. Det takkede hun pænt nej til. Foto: Ditte Lunde
Julemanden mødte en nisse og spurgte, om hun ville sidde på hans skød. Det takkede hun pænt nej til. Foto: Ditte Lunde

Selfieland
Inde i selve lysoplevelsen er der lagt et tæppe af kunstigt græs ud, og væggene er besat med lys og plastikgran. Det skjuler dog ikke, at man går rundt i en stor, grå lagerhal. Men hvis man peger kameraet, det rigtige sted hen, så ser man det ikke. I hvert fald ikke på billederne. Og det er dem, som folk er kommet for.

Forældre render rundt efter deres børn med telefonerne rettet mod tumlingenes mindste bevægelser i det store juleland. Børnene virker til at have det sjovt, så der er store chancer for det perfekte billede. Unge kvinder og mænd tager hundrede billeder af sig selv foran diverse lyskylpturer, før det Instagramværdige billede er i hus. Der er i den grad lagt op til, at man skal tage billeder, og det er også med gæsternes delinger på de sociale medier, at foretagendet håber at kunne markedsføre sig selv.

Se også: Juledestinationer med garanti for hvidt drys

Artiklen fortsætter under opslaget ...

.

View this post on Instagram

#glowodense

A post shared by Seudina Setka (@seudina_setka) on

Nogle gange ser virkeligheden også bare bedre ud på de sociale medier.

Vil gerne favne bredt
Kan du bære over med skrigende/legende børn, så skal en tur til Glow nok blive hyggeligt. Ellers kan man vælge at komme meget sent. De lukker klokken 22 flere af dagene. Adspurgt hvilken målgruppe, som Glow prøver at tiltrække, så mener direktøren ikke selv, at der er nogen, men der nu alligevel gjort en del ekstra ud af det for børn.

Der er plastikhestelegeland, legeplads, gynger, mini-lokomotiv samt julemand og juleprinsesser. Julen er jo også børnenes fest.

Der var rigtig meget for børnene hos Glow. Her en park af plastikheste. Foto: Ditte Lunde
Der var rigtig meget for børnene hos Glow. Her en park af plastikheste. Foto: Ditte Lunde

- Her samler vi generationer - når folk spørger os, hvem vores målgruppe er, så har vi ikke en målgruppe. Vi favner så utrolig bredt, siger Eva Pasgaard.

Se også: Julemarked på dansk, tysk og svensk

Ekstra Bladets udsendte vil dog mene, at julefestivalen omfavner selfie-entusiaster og børnefamilier lidt hårdere end andre.

Glow Odense, som efter planen skal være hovedkvarteret for festivalen i Europa, håber, at de kan ekspandere julefestivalen til andre europæiske lande de kommende år.

1 af 4 Eva Pasgaard står som direktør i spidsen for Glow Odense. Foto: Ditte Lunde
2 af 4 Det var muligt at få et billede sammen med julemanden. Det var mest voksne kvinder, som benyttede sig af den mulighed på åbningsdagen. Foto: Ditte Lunde
3 af 4 Chipskongen Jørgen byder velkommen til Glow på sin egen facon. Foto: Ditte Lunde
4 af 4 Mange lysskulpturer hos Glow Odense bruges som ramme eller baggrund for et billede. Foto: Ditte Lunde
3 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere