To danske familier i sommerhusmareridt: 6-årig hostede sig til opkastets rand

To danske familier blev genhuset halvvejs gennem ferien, da en test viste spor af skimmelsvamp. Nu har udlejningsfirmaet tilbudt dem 215 kroner i kompensation

Camilla og hendes mand, Tommy (yderst til venstre), er bestemt ikke tilfredse med, hvordan firmaet Sol og Strand har behandlet dem. Foto: Privat
Camilla og hendes mand, Tommy (yderst til venstre), er bestemt ikke tilfredse med, hvordan firmaet Sol og Strand har behandlet dem. Foto: Privat

Har du eller din familie prøvet noget lignende, så kontakt os. Sms 1224 (alm. takst), eller send mail til 1224@eb.dk.

Med seks børn på slæb i alderen 4-14 år havde Camilla Johansen, hendes mand, Tommy, og deres vennepar fra Hals glædet sig til en god omgang afslapning og leg i poolen i det sommerhus i Løkken, som de havde lejet gennem sommerhusudlejningsfirmaet Sol og Strand.

De to familier ankom til den ugelange ferie i lørdags, men allerede fra første (svømme)færd søndag morgen gik det op for dem, at der var noget galt:

- Allerede efter 20-30 minutter begyndte flere af os at hoste, og vi kunne mærke i vores luftveje, at der var noget træls, så vi tænkte, at der måske var for meget klor i poolen, siger Camilla Johansen til Ekstra Bladet.

Da Sol og Strands kontor havde lukket søndag, måtte Camilla vente til mandag morgen med at ringe og fortælle sommerhusudlejningsfirmaet, at de havde mistanke om, at poolen gjorde dem syge.

- Da vi fik fat i dem (Sol og Strand, red.), fik de en pool-service-mand til at ringe til os, som sagde, at han havde været ude og måle klorinniveauet, og alt var, som det skulle være. Han rådede os dog til at lufte ud, hvilket vi gjorde fra halv ti til 15, mens vi var ude af huset, siger Camilla og fortsætter:

- Da vi kom hjem igen, hoppede børnene i poolen, men der gik ikke lang tid, før de begyndte at hoste igen. Faktisk begyndte min venindes seks-årige dreng, som tidligere har døjet med astma, at hoste så meget, at han var ved at kaste op.

Se også: Hovsa! Gavekortet udløb: Nu kræver hun 4500 kroner tilbage

Test viste skimmelsvamp
Den ubehagelige hoste fik Camilla til endnu engang at kontakte Sol og Strand. Igen måtte hun dog vente til dagen efter, da kontoret havde lukket mandag eftermiddag. Tirsdag sendte sommerhusudlejningsfirmaet dog poolmanden ud, som endnu engang tjekkede poolen.

- Han sagde igen, at vandet var, som det skulle være, men da jeg påpegede, at plamagerne rundt omkring mindede om skimmelsvamp, blev han tilbageholdende i sine svar, men indrømmede, at det ikke så godt ud.

Her kan man se en af plamagerne med skimmelsvamp. Foto: Privat
Her kan man se en af plamagerne med skimmelsvamp. Foto: Privat
 

Da de to familier gerne ville være sikre på, at de og deres børn ikke rendte rundt i skimmelsvamp, krævede Camilla, at der blev taget en test.

Den viste tydeligt, at der var spor af skimmelsvamp, så familierne fik at vide, at de skulle komme ud på Sol og Strands kontor og se, hvilke huse de kunne blive genhuset i.

Den mørkelilla farve betyder ifølge testens anvisninger, at der er en uacceptabel mængde skimmel i det testede område. Foto: Privat
Den mørkelilla farve betyder ifølge testens anvisninger, at der er en uacceptabel mængde skimmel i det testede område. Foto: Privat
 

- Vi sagde til dem: 'Hvis vi siger ja til et nyt hus, så er det med det forbehold, at vi vil have noget kompensation'. Det fik vi at vide, at vi måtte diskutere bagefter, fortæller Camilla og fortsætter:

- Vi spurgte dem derefter om sengetøj, fordi vi havde vores eget med, som vi helst ikke ville tage med videre, da vi havde brugt dem i huset med svampespor. Sol og Strand tilbød os derfor ti pakker sengelinned, siger Camilla, som på det tidspunkt troede, at problemerne var overstået.

Se også: Michael i kamp mod sommerhusudlejer: Sådan er dine rettigheder

Prisen trukket fra kompensationen
Så heldig var hun dog ikke:

- Vi er nu blevet genhuset i et sommerhus i Blokhus, som koster 2600 kroner mere end det første hus. Det, mener Sol og Strand, åbenbart er en del af den kompensation, vi har ret til. Derudover vil de også have, at vi selv skal betale 995 kroner for det sengelinned, de tilbød os, selvom de på intet tidspunkt nævnte noget om, at det kostede noget.

- Det er ikke vores skyld, at vi skulle have et nyt hus, og det er da heller ikke vores skyld, at vi havde brug for nyt sengetøj, så derfor bør vi da heller ikke blive pålagt at betale den difference, siger Camilla.

Ifølge hende har Sol og Strand tilbudt de to familier en kompensation på 215 kroner - angiveligt så lille et beløb, fordi merprisen på det nye sommerhus og udgifterne fra det lånte sengelinned er trukket fra:

- 215 kroner kan jo slet ikke opveje noget. Vi har jo ikke haft en rigtig ferie, og vi kunne da bare selv have kørt hjem efter nyt sengetøj, og så kunne de have betalt for kørslen i stedet, siger hun og fortsætter:

- Vi brugte fire dage på at ringe til dem og sige, vi ikke kunne bruge poolen eller sommerhuset optimalt. Så brugte vi tirsdag på at flytte i et nyt hus og brugte hele onsdagen på at få varme i huset, der havde stået tomt siden forrige weekend. Vi har nærmest kun knap og nap fået en halv ferie ud af turen, lyder det skuffet fra Camilla, som fredag aften valgte at køre hjem til Hals - en dag før planlagt hjemrejse, fordi ferie-humøret var forsvundet på grund af hele miseren.

Se også: Rejsebureau nøler udbetaling af kompensation: - Det er fuldstændig grotesk!

Sol og Strand: Det er en misforståelse
Ekstra Bladet har talt med Tommy Madsen, som er CFO hos Sol og Strand-ferieudlejning. Han bekræfter, at de har haft nogle kunder i Løkken, som er blevet genhuset på grund af skimmelsvamp:

- Vores medarbejdere har netop fundet årsagen, og det viser sig, at affugteren i sommerhuset er defekt, og den skal selvfølgelig repareres hurtigst muligt. Det er klart, at det både er husejerens og vores ansvar, at sådan noget fungerer, siger Tommy Madsen.

Ifølge ham er det en misforståelse, at Camilla Johansen har fået en efteregning for sengetøjet på 995 kroner:

- Det må være en fejl, for jeg kan se i systemet, at det er blevet slået ind som om, at de har fået ti linnedpakker med gratis.

CFO'en afviser også, at de to familier skal betale de 2600 kroner, som det nye sommerhus koster mere end det gamle med skimmelsvampen i:

- Igen må det være en misforståelse. Det kommer de ikke til at betale. Hvis vores kunder har bestilt et feriehus, og det ikke er som lovet, og man derfor skal flyttes, så er det vores ansvar at flytte dem i et tilsvarende hus i et tilsvarende område, hvis vi kan det, og selvom det i dette tilfælde er lidt dyrere, kan jeg godt garantere, at de ikke kommer til at betale differencen.

- Altså hvordan kan det så være, at Camilla og de andre har fået at vide, at de kun vil få 215 kroner i erstatning?

- Jeg er ikke helt opdateret på reglerne, som vi udbetaler kompensation efter, så det kan jeg ikke svare på lige nu. Det følger jeg op på på mandag, og så vil det blive vurderet, præcis hvor mange penge de har ret til i kompensation for den her mislykkede ferie, siger Tommy Madsen og fortsætter:

- For det er selvfølgelig træls, når vores kunder oplever den slags ting. Vi ved godt, hvor træls det er at stå i en situation, hvor tingene bare ikke har fungeret. Det skal der ikke være nogen tvivl om, vi ved.

Se også: Dansk børnefamilie i Østrig: 'Tre politimænd kom og rystede med peberspray'

1 af 3 Ifølge Camilla Johansen vågnede de hver morgen op til fugtige og våde vinduer i huset med skimmelsvamp. Foto: Privat
2 af 3 Foto: Privat
3 af 3 Camilla og hendes mand, Tommy (yderst til venstre), er bestemt ikke tilfredse med, hvordan firmaet Sol og Strand har behandlet dem. Foto: Privat
87 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere