Identitet er lig med succes

Det gælder om at være kendt for 'noget', hvis en storby skal finde vej til turisternes verdenskort

VM i cykling gav København nærmest ubetalelig reklame ude i verden og var med til at brande byen som grøn, venlig og imødekommende. Her er det Jakob Fuglsang, der kæmper sig gennem enkeltstarten. (Foto: Gonzales Photo/Jonas Kjær/Polfoto)
VM i cykling gav København nærmest ubetalelig reklame ude i verden og var med til at brande byen som grøn, venlig og imødekommende. Her er det Jakob Fuglsang, der kæmper sig gennem enkeltstarten. (Foto: Gonzales Photo/Jonas Kjær/Polfoto)

New York, Las Vegas, Paris. Umiddelbart har de tre metropoler ikke meget til fælles – bortset fra, at de alle har en bundsolid identitet hos mennesker verden over.

Identiteten – eller brandet – er vigtigt, hvis der skal sorte tal på bundlinjen.

– Byerne kæmper på en global catwalk for at tiltrække folk – alt lige fra turister til forretningsfolk og investorer. Derfor er det vigtigt som by at skille sig ud fra konkurrenterne, siger lektor i Geografi på RUC, Jonas Larsen, der blandt andet har forsket i turisme.

VM i cykling
I Danmark har foreningen Open Copenhagen, der bl.a. udspringer fra Wonderful Copenhagen, valgt at brande København som en åben og imødekommende by, OPEN Copenhagen.

– Værdien OPEN er blandt andet baseret på, at vi i København er blandt verdens bedste til at tale engelsk, at vi er et nemt land at starte business i, og vi er blandt de tryggeste lande i verden. Vi er afslappede og venlige, har demokrati og ytringsfrihed, et rent miljø og mange grønne områder. Derudover er København en kreativ og kulturel by med en velfungerende infrastruktur og en god balance mellem arbejde og fritid, siger Liv Thøger, der er direktør i OPEN Copenhagen.

LÆS OGSÅ: København løber med rejse-sejr

Liv Thøger forklarer videre, at idéen om at brande København som en imødekommende by er et par år gammel, og brandet tager udgangspunkt i flere rapporter og analyser om København, hvor værdien OPEN blev nævnt oftest i forbindelse med hovedstaden.

OPEN Copenhagen arbejder målrettet med at få folk verden over til at huske København som den imødekommende by.

– Vi har en del store aktiviteter med events og konferencer. Derudover laver vi marketing og pr internationalt for over 50 millioner kroner via Wonderful Copenhagen, siger Liv Thøger, der henviser til, at for eksempel VM i landevejscykling var en succesfuld branding af København på verdensplan.

Vi lytter til hinanden
Netop verdensmesterskaberne i landevejscykling er et godt eksempel på nutidens form for effektiv branding: positiv omtale fra menigmand. VM i cykling blev af deltagerne og tilskuerne rost til skyerne – blandt andet på nettets sociale netværker.

– Tidligere kunne byerne styre brandingen 100 procent. I dag er det ikke længere muligt. Internettet og de sociale medier udfordrer den officielle branding. Vi kan sige, at brandingen er blevet forskudt. Vi er immune over for topstyret branding, så vi søger på nettet efter oplysninger og andres meninger, siger Jonas Larsen.

Af samme grund bliver københavnerne inddraget i identitetskabelsen:

– Det er vitalt, at vi som københavnere lever vores brand. Vi skal tænke på vores by som vores hjem, hvor vi alle sammen er værter. Vi har et fantastisk produkt – nemlig selve København. Men oplevelsen af hovedstaden er netop det, vi selv skaber i mødet mellem de mennesker, der er i byen, siger Liv Thøger.

Læs mere på: opencopenhagen.com

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Claus Jessen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen