Flyv på fritureolie

Nu er også australske Qantas hoppet med på den grønne bølge og pumper brugt fritureolie ind i jetmotorerne

Fremtiden tilhører ikke det tradtionelle flybrændstof, vurderer topchef i Qantas, Alan Joyce. (Foto: AP)
Fremtiden tilhører ikke det tradtionelle flybrændstof, vurderer topchef i Qantas, Alan Joyce. (Foto: AP)

I en tid hvor både benzin og jetfuel bliver stadig dyrere, og intet tyder på, at prisudviklingen vil vende, er det naturligt, at flyselskaberne ser sig om efter brændstofalternativer, der er både billigere, mere miljøvenlige, og som ikke risikerer at slippe op.

LÆS OGSÅ:

Se også: KLM vil bruge brugt madolie som flybrændstof

Således går australske Qantas KLM, Lufthansa og Finnair i bedene og har gjort forsøg med at hælde brugt madolie i tankene i stedet for traditionelt flybrændstof.

Oliepriserne er steget fra 65 dollar per tønde i 2006/2007 til nu 125 dollar. Og det er til at føle på for både bilister, flyrejsende og naturligvis flyselskaber.

LÆS OGSÅ:

Se også: Rejs med 6.500 km/t.

- Vi er derfor nødt til at berede os på en fremtid, der er ikke er afhængig af tradtionel jetfuel, for ellers har vi helt ærligt ikke en fremtid, siger øverste chef i Qantas, Alan Joyce.

LÆS OGSÅ:

ZEHRA bliver efter planen både ufatteligt hurtigt - og miljøvenligt. (Foto: EADS) Rejsetips - 22. jun. 2011 - kl. 09:05 TV: Fremtidens passagerjet flyver 5000 km/t

Således blev den ene motorer på en Airbus A330 fodret med madolie, da det lettede fra Sydney klokken 10.10 fredag morgen lokal tid, skriver Sydney Morning Herald.

Det gør flyveturen ikke så lidt bedre, hvis du sidder ved siden af en person, du kan holde ud at snakke med. (Foto: Colourbox.com) Rejsetips - 20. dec. 2011 - kl. 11:12 TV: Vælg den perfekte sidemand i flyet med Facebook

Brændstoffet, der er en forædlet version af brugt fritureolie, er udviklet af det hollandske firma SkyNRG, der også har eksperimenteret med jetbrændstof baseret på alger og husholdningsaffald.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere