Håndbagage - betaling bare et spørgsmål om tid

75 procent af jer plus flyekspert mener, det er et spørgsmål om tid, før vi skal betale for at medbringe håndbagage i flyet

Hvordan reglerne bliver i fremtiden hos lavprisselskaberne er naturligvis svære at spå om. Men vi tør godt udstede en garanti for, at vi ikke har set de sidste gebyrer endnu. (Foto: Colourbox.com)
Hvordan reglerne bliver i fremtiden hos lavprisselskaberne er naturligvis svære at spå om. Men vi tør godt udstede en garanti for, at vi ikke har set de sidste gebyrer endnu. (Foto: Colourbox.com)

Måske er det er uundgåeligt, at vi i fremtiden kommer til at betale for håndbagage, når vi skal op at flyve. Der er i forvejen masser af gebyrer - ikke mindst ved indchecket bagage, der hos blandt eksempelvis EasyJet koster 219 kroner, hvis du både skal have den ud og hjem igen.

Det Las Vegas-baserede lavprisselskab Allegiance Air er det så vidt vides første i verden, der lader kunderne punge ud for håndbagagen alt efter vægt.

Men på trods af at Nordens største lavprisselskab, Norwegian, oplyser, at man absolut ikke har nogen planer i den retning, så er det måske bare et spørgsmål om tid.

LÆS OGSÅ:

Se også: Nu skal du betale for håndbagagen

Det mener både 75 procent af læserne samt flyblogger, radiovært og medejer af rejsesøgemaskinen Viviro.com, Kenneth Karskov.

- Man kan spørge sig om, hvor grænsen skulle gå for, hvad man kan forestille sig af gebyrer. For nogle år siden var der ingen, der troede på, at man en dag skulle betale for at medbringe bagage. Men det er der ingen, der rynker på næsen af i dag.

- Markedet er drevet af de lave priser netop nu. Og jo billigere priser, desto flere kunder får de ind i butikken. Og der er en tendens til, at man kun kigger på grundprisen.

LÆS OGSÅ:

Se også: Læserne: Vi vil betale flybilletter efter vores vægt

Og så vil det skabe endnu større forskel på lavprisselskaberne og de traditionelle selskaber.

- Så selvfølgelig vil det komme. Det gør det, vurderer Kenneth Karskov over for ekstrabladet.dk/ferie.

Han fremhæver Allegiant Air som et eksempel på et flyselskab, der virkelig har forstået at tjene penge.

- Og de tjener dem på gebyrer og næsten ingenting på flydriften. Hvis du ser deres hjemmeside, kan man virkelig tale om en gebyrjungle.

LÆS OGSÅ:

Se også: Fed flypassager tvang sidemand til at stå

Spørgsmålet er så, i hvilken form vi kommer til at se afgifter for håndbagage, når det sandsynligvis også kommer til Europa på et tidspunkt. For løsningen kan eventuelt være, at passagerene betaler for et vist antal kilo bagage, som de så selv må bestemme, hvordan de fordeler ud fra de krav, der nu stilles til størrelsen af de tasker, som skal ind i kabinen.

LÆS OGSÅ:

Se også: Pas på vægten, stewardesse!

- Et af de store problemer ved gebyrerne på indchecket bagage er jo netop, at pladsen skrumper i kabinen, og der vil ovenstående løsning være genial. For når folk skal betale for den indcheckede bagage, så tager de håndbagage i stedet, og det fylder.

Samtidig skal flyselskabet tjene penge. Og vægten og dermed prisen på brændstof er den samme, uanset hvor i flyet bagagen ligger.

Men hvis man følger eksemplet fra Allegiant Air forestiller Viviro-ejeren sig, at man stadig må tage en lille taske med gratis - en lille personlig 'item'.

- Men kommer du med en rullekuffert, så koster det ekstra. Man kan jo ikke kræve, at folk slet ikke må have noget med.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere