Dyrere flybilletter med konkursforsikring

Forbrugerrådet mener, at det bør være obligatorisk for flyselskaber at give kunderne en forsikring i tilfælde af konkurs. Men det vil gøre flybilletter dyrere

Mange danske flypassagerer mistede de penge, de havde betalt for flybilletter hos krakkede Spanair. (Foto: Colourbox.com)
Mange danske flypassagerer mistede de penge, de havde betalt for flybilletter hos krakkede Spanair. (Foto: Colourbox.com)

Danske forbrugere skal være sikret, hvis det flyselskab, de har købt flybilletter hos, går konkurs.

Det mener Forbrugerrådet, som nu kræver, at politikerne laver en ordning, så det bliver obligatorisk for flyselskaber at udstyre deres flybilletter med en konkursforsikring.

Hvis forslaget vækker genhør hos politikerne, vil konkursforsikringen fremover være omfattet i billetprisen. Det vil gøre flybilletterne dyrere, og ekstraregningen skal forbrugerne betale, foreslår direktør i Forbrugerrådet, Rasmus Kjeldahl.

LÆS OGSÅ:

Se også: Det ungarske flyselskab Malev er konkurs

- Det bliver selvfølgelig forbrugerne, der kommer til at betale, men prisen vil være to til fem kroner pr. billet. Det er en meget billig forsikring i forhold til det store problem, det kan være, hvis en hel familie mister sin sommerferie som følge af et flyselskabs konkurs, siger Rasmus Kjeldahl til DR Nyheder.

Forbrugerrådet er ikke tilfreds med den nuværende ordning, hvor forbrugerne selv kan vælge, om de vil betale for en konkursforsikring til 20 kroner, når de køber deres flybillet.

Problemet er, at det ofte kan være meget svært at få øje på det sted i billetbestillingen, hvor man kan vælge en konkursforsikring til.

LÆS OGSÅ:

Se også: Spanair sløser med tiden

En undersøgelse foretaget af Forbrugerrådet viser, at kun 15 procent af danskerne mener, at de inden for de seneste to år er blevet tilbudt en konkursforsikring.

Derudover kan forbrugere have svært ved at vurdere, om de har brug for en konkursforsikring eller ej.

- Flyselskaberne går konkurs om ørerne på os i denne her tid, og det er umuligt at forudsige, hvilke selskaber der vil gå konkurs. Forbrugerne har ikke den indsigt, og derfor er det nødvendigt med en obligatorisk konkursforsikring, siger Rasmus Kjeldahl.

Forbrugerrådets undersøgelse viser, at 70 procent af de adspurgte, vil forestrække, hvis konkursforsikringen automatisk var omfattet af billetprisen.

Ramus Kjeldahl sammenligner Forbrugerrådets forslag med den nuværende ordning for pakkerejser, hvor folk får deres penge tilbage, hvis rejseselskabet går konkurs.

0 kommentarer
Vis kommentarer