Seks sekunder fra katastrofen

613 passagerer og besætningsmedlemmer var i umiddelbar kollisionsfare i luftrummet over Hong Kong

Det kunne være gået grueligt galt i luftrummet over Hong Kongs internationale lufthavn 18. september klokken ca. 13 lokal tid. (Foto: AP)
Det kunne være gået grueligt galt i luftrummet over Hong Kongs internationale lufthavn 18. september klokken ca. 13 lokal tid. (Foto: AP)

Kun seks sekunder udgjorde forskellen mellem liv og død for mere end 600 passagerer ombord på to fly, der næsten kolliderede i luftrummet over Hong Kong International Airport tidligere denne måned.

Det ville ifølge avisen The Standard have været en af flyhistoriens største katastrofer, hvis ikke piloterne om bord på Cathay Pacifics Boeing 777 og Dragonair Airbus A330, 17 sekunder før infernoet for 613 passagerer og kabinepersonale brød løs, aktiverede flyenes antikollisionssystemer.

Næsten uden jetfuel
18. september var Cathay Pacific flight CX841 på vej tilbage fra New York med kun 10 minutters brændstof tilbage i maskinen, og som derfor bad om omgående landingstilladelse, mens fem andre fly cirklede i kø - herunder Dragonair flight KA433, der var på vej fra Kaoshiung i Taiwan.

Samtidig cirklede et fly med nummeret KA330 i 22.000 fods højde over de andre fly omkring 68 kilometer sydvest for lufthavnen i elendigt flyvevejr.

Ifølge Civil Aviation Department tilbød et andet Cathay Pacific-fly at bytte sin landingstilladelse med CX841, men en flyveleder opdagede en konflikt mellem CX841 og KA433. De var kommet så tæt på hinanden i den samme højde, at de allerede burde have visuel kontakt.

Antikollisionssystem aktiveret
Dermed beordrede flyvelederen, at Dragonair-flyet skulle dreje, men besætningen fulgte ikkke instrukserne.

Det samme var tilfældet, da man kontaktede besætningen om bord på Cathay-flyet og bad dem om at stige.

Der gik derefter 17 sekunder, før der blev taget affære, da flycomputerne aktiverede hhv TCAS (traffic collision avoidance system) climb og descent, hvorefter katastrofen blev undgået med en skræmmende margin på blot seks sekunder.

Episoden har nu fået Civil Aviation Department i Hong Kong til at efterforske sagen med hjælp fra de implicerede parter.