Det kan lade sig gøre at få både traktorer og biler til at køre på madolie. Så hvorfor ikke også fly?
Sådan har hollandske KLM tænkt, og fra september vil mere end 200 flyvninger mellem Paris og Amsterdam få kraft fra biobrændstof udvundet af brugt madolie.
Der skal ikke engang pilles ved teknikken, oplyser direktør i KLM, Camiel Eurlings, til AP. For flymotorerne er bygget til at kunne klare det alternative brændstof.
Og i 10 kilometers højde er der næppe mange, der vil klage over lugten af friture ...
Det skal nedbringe flyselskabets udslip af CO2, ligesom brugen af den brugte madolie vil have en minimal negativ effekt på biodiversitet og madproduktion.
Luftfartstrafik er ansvarlig for cirka tre procnt af verdens samlede udslip af CO2, men andelen er i hastig vækst i takt med, at flytrafikken ikke mindst i Asien eksploderer i disse år.
LÆS OGSÅ: 45 nye lufthavne i Kina
Allerede i november 2009 fløj en Boeing 747 fra Air France problemfrit med en brændstofblanding bestående af 50 procent biofuel i den ene motor.
Siden har både Virgin, Air New Zealand, Air Japan og Continental Airlines vist, at det kan lade sig gøre.
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.