KLM vil bruge brugt madolie som flybrændstof

Der lugter snart af friture i 10 kilometers højde

En blanding af jetfuel og brændstof udvundet af brugt madolie kan uden problemer drive en Boeing 747. (Foto: AP)
En blanding af jetfuel og brændstof udvundet af brugt madolie kan uden problemer drive en Boeing 747. (Foto: AP)

Det kan lade sig gøre at få både traktorer og biler til at køre på madolie. Så hvorfor ikke også fly?

Sådan har hollandske KLM tænkt, og fra september vil mere end 200 flyvninger mellem Paris og Amsterdam få kraft fra biobrændstof udvundet af brugt madolie.

Der skal ikke engang pilles ved teknikken, oplyser direktør i KLM, Camiel Eurlings, til AP. For flymotorerne er bygget til at kunne klare det alternative brændstof.

Og i 10 kilometers højde er der næppe mange, der vil klage over lugten af friture ...

Det skal nedbringe flyselskabets udslip af CO2, ligesom brugen af den brugte madolie vil have en minimal negativ effekt på biodiversitet og madproduktion.

Luftfartstrafik er ansvarlig for cirka tre procnt af verdens samlede udslip af CO2, men andelen er i hastig vækst i takt med, at flytrafikken ikke mindst i Asien eksploderer i disse år.

LÆS OGSÅ: 45 nye lufthavne i Kina

Allerede i november 2009 fløj en Boeing 747 fra Air France problemfrit med en brændstofblanding bestående af 50 procent biofuel i den ene motor.

Siden har både Virgin, Air New Zealand, Air Japan og Continental Airlines vist, at det kan lade sig gøre.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere