Vi ser bedre ud på ferien

Det er vigtigt at se godt ud på ferien - især for kvindernes vedkommende

Særligt kvinder gør noget ud af forberedelserne, før de tager på ferie. (Foto: Colourbox.com)
Særligt kvinder gør noget ud af forberedelserne, før de tager på ferie. (Foto: Colourbox.com)

Forberedelse er vigtig. Naturligvis når man skal til eksamen og til jobsamtale. Men altså også når man tager på ferie.

Og det er ikke kun noget med at huske pas og p-piller, men også et spørgsmål om at forberede sig selv mentalt og kropsligt.

Analyseselskabet Opinion Matters har i en undersøgelse for rejseselskabet Apollo således spurgt 1.500 danske ferierejsende om, hvordan de forbereder sig til ferien, og her fremgår det, at den allervigtigste forberedelse er, at tilegne sig noget viden om feriedestinationen før afrejse.

LÆS OGSÅ: Vi slipper hæmningerne på ferien

- Nogle vil mene, at hemmeligheden bag en god ferie ligger i forberedelserne. At forventningens glæde stadig er en væsentlig del af ferieoplevelsen. Hele 77 procent af de adspurgte i undersøgelsen mener, at det er vigtigt at få læst om destinationen, inden de tager af sted, og selvom dét er vigtigst for de danske ferierejsende, er kvindernes forberedelser alligevel langt mere omfattende end mændenes - og mange af dem drejer sig om deres udseende, siger Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef hos Apollo, i en pressemeddelelse.

Hver femte kvinde køber nyt tøj
Det er tydeligt, at kvinderne føler, at det er særligt vigtigt, at udseendet er i top, når de tager på ferie - og det smukke køn er villig til at bruge både tid og penge på at opnå de ønskede resultater. Hele 22 procent af kvinderne køber nyt tøj, der lægges i feriekufferten. Og 13 procent af de adspurgte kvinder skruer op for motionen inden takeoff. Og hver tiende går endda på slankekur, inden de atter ligger på en strand eller ved en pool kun iført bikini.

- Selvom mænd også gør lignende forberedelser, har de en mere afdæmpet tilgang til det end kvinderne. Alligevel nævner 17 procent af mændene i undersøgelsen, at de træner mere end normalt forud for en ferie, og 11 procent køber nyt tøj.

- Undersøgelsen viser omvendt også, at 16 procent af mændene, sammenlignet med 13 procent af kvinderne, ikke gør noget for at forberede sig på ferien, en andel som stiger til 20 % blandt singlerne uden børn, konstaterer Rikke Koks Andreassen.

Næsten alle ældre læser om rejsemålet
Ældre ferierejsende har en større tendens til at have en mere praktisk indgangsvinkel og gør en større indsats for at læse om feriedestination inden afrejse, hvilket er tilfældet for hele 81 procent af de rejsende i alderen 55-65.

Det er især dem i alderen 25-34, som gør meget ud af shopping og soignering inden ferien. Denne aldersgruppe har størst tendens til at købe nyt tøj (24 procent), motionere (18 procent), bruge selvbruner (17 procent) og gå på slankekur (13 procent).