Rejsesøgemaskinen Momondo har på rekordtid formået at blive Nordens største rejsesøgemaskine, og flere uafhængige undersøgelser i blandt andet Sunday Times har vist, at det er stedet, hvor du næsten altid finder de billigste flybilletter. Årsagen er ganske enkelt, at man ikke blot medtager søgeresultater fra de flyselskaber, der betaler søgemaskinen et beløb for hver henvisning, men også medtager dem, der ikke betaler.
Men man udgiver også guidebøger, hvilket umiddelbart ikke harmonerer med Momondos aldeles papirløse brand.
Og ideen startede, da sitets redaktionelle team faldt over en guidebog til Paris, der var skrevet af den danske journalist, Louise Sandager.
LÆS OGSÅ:
- Den var personlig og anbefalede alle de steder, som man normalt ikke anbefaler i andre gudiebøger - og den var på mange måder lokal og fuld af kærlighed til byen.
Derefter ringede vi så efterfølgende til Louise for at høre, om hun havde lyst til at skrive noget om Paris for os, forklarer partner i Momondo, Martin Lumbye, til ekstrabladet.dk/ferie.
LÆS OGSÅ:
Det blev siden til en hel række guidebøger, der ifølge Lumbye har en 'både personlig og emotionel tone'.
Opskriften har hidtil været at satse på guidebøger til de mest populære danskerdestinationer. Og det har man et ret godt overblik over hos Momondo, der servicerer mere end to millioner mennesker fra hele verden hver måned. Heraf cirka 60 procent danskere.
Og konceptet har været en så stor succes, at man nu har genoptrykt serien, der blandt andet tæller Barcelona, Paris, Rom, London, Norditalien, Sydfrankrig og altså senest New York.
LÆS OGSÅ:
Ifølge Martin Lumbye har man dog ingen planer om at tjene penge på guidebøgerne, hvorfor man ofte kan købe dem for cirka 60 kroner hos boghandlerne og hos Dansk Supermarked.
- Der skal sælges rigtig mange for at få det til at løbe rundt. Og det lyder sikkert underligt, men vi tjener ikke penge på vores rejsebøger og har ingen planer om det.
- Vi ser ikke bøgerne som et forretningsområde, men derimod som noget som kan være med til at definere, hvad det er, vi gerne vil med momondo: At gøre det nemt at planlægge sin næste rejse og gøre det let at få mindeværdige oplevelser, lyder det fra Lumbye.
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.