Annonce:
Annonce:

Lavprisselskab udnytter fransk flypisser

Gérard Depardieus vandladning ombord på fransk fly udnyttes af skruppelløse Ryanair

Annonce:
Følg Ferie

Stående flypassagerer, kalendere med nøgne stewardesser og betaling for brug af flytoiletterne. Lavprisselskabet RyanAir har altid formået at skabe opmæksomhed om sit brand.

Og senest har de kvikke hoveder i selskabets reklameafdeling da også tænkt hurtigt, da de dagen efter den franske skuespiller, Gérard Depardieus, urinudgydelse ombord på et Air France-fly brugte episoden i en annonce.

LÆS HER: Berømt skuespiller tissede i fly

For nedenunder teksten 'Pissed off with high fare airlines' var der to avisudklip med overskifterne 'Den franske skuespiller Gérard Depardieu tissede på fly efter afgang' samt 'Air France bekræfter at hændelsen fandt sted på et af deres fly'.

Og så til sidst sloganet 'Flyv med Ryanair'.

Ekspert: Man spiller på aktualiteten
Men det kommer ikke bag på tekstforfatter og partner i reklamebureauet Sunrise, Anne Glad.

Annonce:

- De går med jævne mellemrum over stregen. De giver kunden et smil på læben spiller og aktualiteten. De viser sig dermed som et dynamisk, provokerende og udfordrende brand.

Hun er ikke et sekund i tvivl om, at man naturligvis ikke må bruge kendte mennesker i reklamer uden at have fået lov til det.

- Men somme tider stikker man snotten frem og tisser i et fly, og så må man som superstjerne acceptere, at nogle kan finde på at bruge en, siger Anne Glad til ekstrabladet.dk/ferie.

Kalkuleret risiko
Hun mener, at skuespilleren sandsynligvis ikke ønsker at gøre mere ud af denne sag. Men at der muligvis vil komme et brev fra hans advokat til flyselskabet, hvori der ligger et erstatningskrav for svie og smerte.

- Men det er en kalkuleret risiko. For denne kampagne er mange millioner værd. De betaler gladeligt prisen, og så er alle glade.

Og så minder hun om, at Ryanair rent faktisk tager Depardius side i denne sag. Men hun vil ikke gå med til, at de siger, at man bare kan pisse overalt i flykabinen.

Annonce:

- Nej, nej. Men de vil sikkert få nogle stive kunder, der påstår det. Og der må Ryanairs personale så være klar til at håndtere disse typer. Denne provokerende markedsførting tiltrækker kunder, der godt kan lide en udfordring.

Svært i Danmark
Ville et skandinavisk flyselskab kunne gøre det her?

- Jeg kan ikke se, hvem det skulle være. Det kræver store økonomiske muskler.

- Men annoncen fungerer i England, hvor tonen er hård. Ikke mindst i den britiske tabloidpresse. Hvis vi havde en verdensstjerne, som gjorde noget lige så dumt - som eksempelvis Mads Mikkelsen - så kunne man måske gøre det.

- Men det må ikke være halvkendte fra realityverdenen. Det vil bare være dårlig markedsføring, der ikke vækker sympati.

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Mere fra Ekstra Bladet+

Med jobcentrene har politikerne skabt en mur mod den sunde fornuft
Annonce:

Udforsk Ekstra Bladet+

Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:
Annonce:
Annonce: