Irans fly så gamle at der mangler reservedele

Selskabets jumboer har været i tjeneste siden

En Boeing 747 fra Iran Air. Flyene er ikke længere helt nye.
En Boeing 747 fra Iran Air. Flyene er ikke længere helt nye.

Den iranske stat fattes penge. Det gælder naturligvis også landets nationale flyselskab Iran Air.

Og det er problematisk for den aldrende flyflåde, der nu har så mange år på bagen, at det er svært at finde reservedele til de bedagede fly.

8. november brød således en Pratt & Whitney-motor i brand på en 37 år gammel Boeing 747 på ruten mellem Beijing og Teheran.

Se også: Ups! Brugte Airbus i Boeing-annonce

Det lykkedes at lande flyet igen i den kinesiske hovedstad uden større problemer, men det er til gengæld ikke så let at skaffe en ny motor til flyet.

Den gamle jumbojet indtrådte i service få uger før Iran-gidsel-affæren i 1979, og det er det eneste tilbageværende eksemplar af den originale 747, der stadig flyver med passagerer.

Se også: Her er Mitsubishis første passagerfly

Flyets gensalgsværdi er ifølge Reuters blot 330.000 kroner. Det er mindre end brænsstofomkostningerne for at transportere flyet tilbage til Teheran.

Iran har været hårdt ramt af årelange handelssanktioner fra det internationale samfund, og den civile iranske flyflåde har kun kunnet holde sig i luften på grund af reservedele købt på det sorte marked samt egen reproduktion af originaldele.

Se også: Her er verdens sikreste flyselskaber

Men selv om handelssanktionerne blev lempet i sidste uge, så er det noget nær en umulighed at skaffe de rette dele til en Boeing 747-100. Den første model kom på vingerne i 1966, og Boeing sendte den sidste ud fra fabrikken i 1982.

En talsmand for Iran Air siger til Reuters, at man ser frem til, at alle sanktioner ophæves. For så vil man købe et sted mellem 250 og 400 fly fra enten Airbus eller Boeing.

Rejsetips - 31. okt. 2013 - kl. 12:18 Hvor farligt er det at flyve i stormvejr?

Et andet problem er, at de iranske piloter mangler træning. I 2009 døde 190 mennesker i flere flystyrt, og konklusionen var, at det skyldtes en dårlig kombination af utrænede piloter og bedagede russiske fly.

Iran har 189 aktive passagerfly, hvor gennemsnitsalderen er 22 år. Iran Air har 37 aktive fly med en egennemsnitalder på 24 år. To 747'ere har næsten 40 år på bagen.

0 kommentarer
Vis kommentarer