Så mange skal du dele flytoilet med

Bed til at du ikke har diarré, hvis du ender i en Airbus A321 med kurs mod Kanarieøerne en tidlig morgen

Måske vil du helst undgå dem. Men det er ikke dit valg. Din blære eller din tarm afgør sagen.

Flytoiletter er sjældent noget at skrive hjem om. Et minimalt rum med en vakuumskyllende kumme, en håndvask, toiletpapir, sæbe og et spejl, der gør det muligt for dig at have et øjebliks privatliv, mens du ved, at passagerne i køen uden for er opmærksom på, hvor lang tid du bruger derude og således med bekymrede miner vurderer, om du blot skal tisse, eller om dit ærinde er mere omfattende og mindre velduftende.

Rejsetips - 5. dec. 2012 - kl. 10:39 TV: Fitness i flyet

Det er dog stor forskel på, hvor lang din rejse er. For mens de fleste godt kan holde sig på en sviptur til Berlin, så skal du i sagens natur regne med flere toiletbesøg på turen til Bangkok eller Los Angeles.

Størst problemer med toiletkøer - og for neurotikere med bakteriefobi - oplever man dog på de ruter, hvor man flyver ganske langt, men stadig benytter sig af fly, der kan medbringe 150-180 passagerer. For på en cirka fem timer lang tur til De Kanariske Øer eller Egypten med indlagt måltid, skal de fleste benytte sig af et toilet mindst én gang.

Se også: 291 danskere strandet i Indien på grund af stinkende flytoilet







Denne frække fyr opfordrede en pilot til nævekamp under en rejse fra Malta til Manchester. Efter landing smed han alt tøjet, pissede op af en væg i terminalen, før han blev ført væk af lufthavnspolitiet. En anden mand har tisset på en sovende 11-årig pige i flyet. (Foto: Manchester Evening News) Udland - 16. dec. 2013 - kl. 09:50 Flypassagerer fra helvede

Vi har forsøgt at tage et kig på, hvilke flytyper og flyselskaber du typisk kommer til at rejse med for at finde ud af, hvor mange du skal dele toilet med. For toiletkøer er ikke blot frustrerende for dem, der står i dem, men også for dem, der sidder på et sæde lige ved siden af køen og får en mere eller mindre attraktiv bagdel i nær øjenhøjde.

De allerfleste flyrejser i Europa foretages med Airbus A320-familien eller den direkte konkurrent Boeing 737. En Airbus A319 er dybest set det samme fly som en A320, men er noget kortere. Antallet af toiletter er dog oftest det samme i disse to fly, og derfor skal du ikke være ked af det, hvis du ender i den lille model. Den forlængede udgave hedder Airbus A321 og har ofte også blot tre toiletter, hvilket betyder, at der er ekstra mange om at dele de små aflukkede rum.

Nogle flyselskaber har dog fire toiletter i deres A321'ere, så de 210 passagerer 'blot' er 52 passagerer om at dele et toilet.

Se også: Her er den perfekte flyrejse

Som udgangspunkt er du bedst stillet i de største fly, der benyttes på de lange ruter. Der benytter man sig af såkaldte widebody-aircrafts, hvor der også er en sæderække i midten af flyet og således også plads til toiletter midt i flyet. De mest almindelige er Airbus A330, Airbus A340, Airbus A380, Boeing 747, Boeing 767, Boeing 777 og Boeing 787 Dreamliner.

Morgentoilette tager længere tid
Hos SAS har man ikke foretaget konkrete udregninger af, hvor lang tid et gennemsnitligt toiletbesøg varer på de forskellige ruter.

- Men på lange interkontinentale flyvninger er toiletbesøgene særligt lange om morgenen, oplyser Trine Kromann-Mikkelsen, der er pressechef i SAS.

Med tanke på den flymad, man typisk får serveret, ville vi nok her på redaktionen havde spist viste sandwich i stedet for at smide den i toilettet. Men sådan er vi alle så forskellige. (Vidcap) Rejsetips - 23. jan. 2013 - kl. 12:11 TV: Kan et flytoilet sluge en hel Subway-sandwich?

Hun oplyser, at der faktisk er spændende tiltag i gang hos flyproducenterne, så fremtidens flytoiletter måske vil ændre sig.

- Det seneste, som er kommet på markedet, er urinaler. Disse toiletter kan gøres noget mindre end traditionelle flytoiletter. Både Airbus og Boeing arbejder på at udvikle toiletter, som tager mindre gulvplads - det kan give mere rum i kabinen og give bredere sædeafstand eller ekstra stolerækker.



Er urinal på 1. Klasse hos Lufthansa.
Er urinal på 1. Klasse hos Lufthansa.


Trine Kromann-Mikkelsen fortæller, at man giver Business-passagererne på interkontinentale flyvninger større toiletter, da disse ofte bruger dem til at skifte fra 'sovetøj' til 'mødetøj'.

Se også: Snart bliver flytoiletter endnu mindre

- Vi kommer i fremtiden også til at have vinduer på vores toiletter på business. Og derudover er hygiejne vigtig - at minimere kontakt med udstyr via elektroniske løsninger. Dette indbærer dog også en afvejning, da for meget elektronik kan betyde, at noget går i stykker.

Toilethygiejnen i orden
Og netop hygiejnen om bord bekymrer en del passagerer. For er flytoiletter dybest set en klaustrofobifremkaldende bakteriebombe på vinger?

- Nej, siger Brian Kristensen, overlæge ved Statens Seruminstitut.

Se også: Når fulde flypassagerer er værst

- Som udgangspunkt bliver disse toiletter rengjort oftere end almindelige offentlige toiletter. Og i modsætning til hospitaler er det jo ikke syge mennesker, der befinder sig i flyet.

- Men man skal naturligvis sørge for en god håndhygiejne, som det altid er gældende.

Brian Kristensen anfører dog i lighed med pressechefen hos SAS, at det ville være smart, hvis man udstyrede flytoiletterne med så mange features som muligt, der mindsker kontakten mellem hænder og genstande. Eksempelvis vandhane- og toiletskyl, der er fodbetjent eller har fotoceller.

Se også: Så mange gør sig lækre på flyrejsen

Overlægen beroliger dog eventuelle neurotikere med, at der ikke er nogen grund til at frygte selve det at sidde på toiletbrættet, og som derfor enten benytter sig af toiletpapir eller særlige papirstykker, der kan lægges oven på brættet.

- Alle denne type bakterieinfektioner, man kan frygte i forbindelsen med toiletbesøg, sker som udgangspunkt via hænderne. Så de papirstykker i brætstørrelse, man sidder på, har udelukkende en æstetisk betydning, understreger overlægen.

Se også: Her er den perfekte passager

0 kommentarer
Vis kommentarer