Det betyder flynumrene

Har du nogensinde undret dig over, hvad der gemmer sig bag koder som SK406 og DY 3705? Så læs videre her

Der er skam mening med tallene. Selv om den ikke er konsekvent. (Collage: Colourbox.com/Staff)
Der er skam mening med tallene. Selv om den ikke er konsekvent. (Collage: Colourbox.com/Staff)

De fleste af os tænker ikke ret meget over det, når vi ser et flynummer på boardingkortet eller på de store afgangsskærme i lufthavnen.

Men de har naturligvis en betydning. Også selv om de varierer meget fra flyselskab til flyselskab.

Fast ligger det dog, at der først indledes med en tocifret bogstavkode registreret hos International Air Transport Association (IATA), der indikerer, hvilket flyselskab der er tale om. Eksempelvis har SAS bogstavkoden SK, Norwegian har DY, og Lufthansa LH. Det er dog ikke altid en ren bogstavkode, for Easyjets IATA-kode er U2 - uden sammenhæng med et irsk rockband i øvrigt, og Germanwings har koden 4U.

Der er rent faktisk plads til et tredje bogstav, men intet luftfartselskab er endnu blevet tildelt et, da ikke alle computersystemer er gearet til at kunne klare standarden.

Se også: Se alle fly der letter og lander i CPH

Flyruter kan ændre numre. Således blev American Airlines' AA11 mellem Boston og Los Angeles ændret efter 11. september, selv om den havde haft den samme kode i årtier.

Traditionelt får flyvninger mod øst eller nord lige numre, mens flyvninger mod vest eller syd får ulige numre. Der er dog flere undtagelser, og det er det enkelte flyselskabs afgørelse.

- Denne regel gælder som udgangspunkt hos SAS. Dette gælder dog ikke for langruteflyvningerne, oplyser pressechef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen til ekstrabladet.dk/ferie.

- Her er det ulige numre ud fra Skandinavien og lige numre på hjemturen.

Se også: TV: Sådan kommer du hurtigt gennem lufthavnen

Hos de store flyselskaber i USA er det almindeligt, at jo højere ruten prioriteret hos flyselskabet, jo lavere er nummeret. Det gælder både popularitet og indtjening. De helt lave tocifrede numre er ofte tildelt de store oversøiske ruter mellem eksempelvis New York og Paris. AA 1 går dog mellem New York og Los Angeles.

Sådan er det ikke hos SAS, oplyser Trine Kromann.

- Tallet afspejler ikke hverken rutens prioritet, eller hvilken flytype der er tale om.

Returflyvninger bliver oftest tildelt et tal, der er et nummer højere eller lavere end den udgående flyvning. Eksempelvis hedder Norwegians rute fra København til Madrid DY 3704, mens hjemturen hedder DY 3705. SK406 har afgang fra København kl. 14.25 og flyver retur kl. 16.10 fra Stockholm med koden SK407.

- Oftest vil numrene være fortløbende, siger SAS-pressechefen.

- Men der er nogle afgange, hvor man ændrer det på grund af et såkaldt 'clashing call sign'. Det vil sige, at der kan være risiko for miskommunikation i luften, når der er to flyvninger på samme tid, der hedder nogenlunde det samme. Et eksempel er København til Geneve, der hedder SK613 ud og SK1610 hjem.

Se også: Se heatmap over den globale turisme

Flynumre med fire cifre, der starter med tre eller et højere tal er somme tider codeshare-flyvninger. Altså hvor du risikerer at blive sat på et fly tilhørende et andet selskab, fordi det flyselskab, du har købt billetten hos, har en samarbejdsaftale. Hos SAS hedder codeshareflyvningerne eksempelvis SK6000-6099.

Hos SAS gælder det, at: SK001-199 samt SK1001-1999 er svenske inderigsflyvninger. For de norske hedder det SK200-399 samt SK1200-1399, mens det i Danmark er SK1200-1299.

Men flyvninger i hovedstadstrianglen - altså Stockholm, København og Oslo - har numre fra SK400-430, 450-499, 843-899, 1400-1430 og 1450-148.

Europafly har fået koderne SK500-700 samt SK1500-1700, mens de interkontinentale flyvninger hedder SK900-999.

Flyver man med SAS Charter gennem eksempelvis Apollo Rejser, så hedder flyvningerne SK7000-7999.

Særlige SAS-testflyvninger eller flyvninger i helt specielle anledninger får numrene SK9000-9999.

Følg selv masser af ruter her

Nu skulle man så tro, at man havde styr på det. Men som Trine Kromann-Mikkelsen siger: Vigtigst er det at forstå, at der er masser af undtagelser.

- Alle regler er til for at blive brudt. Og man skal ikke undre sig, hvis man sidder med en billet, der ikke passer ind i dette. For det kan altså ske.

0 kommentarer
Vis kommentarer