Hold feriefedtet på afstand

Mådehold ved buffeten, en ekstra runde crawl i swimmingpoolen eller armbøjninger på hotelværelset - sådan undgår du at få mavedeller på ferien

(Foto: Astrid Dalum)
(Foto: Astrid Dalum)

Is på stranden, en overdådig morgenmadsbuffet og sukkerholdige drinks om aftenen. Mange kommer hjem fra ferien med et par ekstra kilo på sidebenene, for ofte indeholder ferien flere restaurantbesøg end løbeture.

Ifølge Anne Bech, som er ernæringsekspert og personlig træner, er der flere ting, du selv kan gøre for at få en sundere ferie indlagt lidt motion i ferieprogrammet, uanset om du skal på charterrejse, til en storby eller i sommerhus. Ferie guider dig til at holde den slanke linje, selv om du rejser.

SE OGSÅ:

Fitness-ekspert og personlig stylist Sarchar Leone viser, hvordan man med enkle midler og på kort tid kan holde sig i form på ferien. (Vidcap) Rejsetips - 15. nov. 2012 - kl. 11:59 TV: Få faste former på ferien

Forbered dig hjemmefra
Du kan altid undersøge, hvilken type morgenmad der er på hotellet, hvor byens træningscenter ligger, og hvilke restauranter du gerne vil besøge. Hvis du ikke er forberedt, forfalder du lettere til den nemme løsning, som ofte er fastfood. Men hvis du hjemmefra har sat dig nogle mål for, hvor du gerne vil spise og lagt planer for, hvad du gerne vil se, så er det meget nemmere at tage de sunde valg.

Læs også: Rejser forbedrer dit sexliv

Lav en madpakke
Skal du ud på en lang flyvetur, er det en god ide at lave en god madpakke hjemmefra, for du ved aldrig, hvilken mad du bliver præsenteret for i lufthavnen og i flyet.

– Hvis du står i en lufthavn kl. 23, er de sunde restauranter typisk ikke åbent. Derfor er det en god idé at pakke en sund madpakke, med for eksempel kyllingefrikadeller og udskårne, friske grøntsager. Det behøver ikke være kompliceret, men det er bedre end pizza eller burger, siger ernæringsekspert og personlig træner Anne Bech.

Besøg byens fitnesscenter
Hvis du er vant til at træne i hverdagen, er det en fordel at opretholde dine motionsvaner på ferien. Og det kan sagtens lade sig gøre, selv om du holder ferie i en metropol.

SE OGSÅ:

Rejsetips - 5. dec. 2012 - kl. 10:39 TV: Fitness i flyet

– Når man er på storbyferie, kan det godt være en oplevelse i sig selv at besøge et af byens træningscentre. For eksempel New York og London og de fleste andre storbyer har nogle imponerende, flotte og velassorterede træningscentre i forhold til dem, vi har herhjemme, så de er helt sikkert et besøg værd, siger Anne Bech.

I modsætning til i Danmark er det muligt at købe adgang til centeret for et par dage eller en uge.

Det er en god idé at undersøge hjemmefra, hvor træningscentrene ligger i den pågældende by. En runde blandt maskiner eller en times pilates kan sagtens være en skøn måde at begynde eller afslutte en dag i storbyen.

Læs også: Sommerens bedste rejsetilbud

Gå rundt i byen
En anden god ting er at gå så meget som muligt. Når du er på storbyferie, går du ofte mange kilometer, og det er en god måde at holde formen ved lige på.

– Tit oplever man mange sjove ting, hvis man går rundt til seværdighederne i stedet for at tage offentlig transport. På en tur rundt i f.eks. Rom eller New York kan man opleve meget på en gåtur, siger Anne Bech.

De fleste storbyer har som regel også mange skønne parker i storbyer, som er ideelle til at løbe eller gå en tur i. På charterrejser kan du ofte også gå til byen eller til stranden i stedet for at tage en taxi.

Brug hotellets faciliteter
Hvis du er på charterferie, er der som regel swimmingpool, og når man alligevel skal ud og bade, kan man jo altid tage et par ekstra baner i poolen. Ofte er der også træningsfaciliteter eller gratis tilbud som for eksempel vandaerobic eller lignende på hotellet. En oplagt løsning til at komme feriedellerne til livs.

Læs også: Sådan gør du din ferie billigere

Brug naturen
Holder du ferie i nærheden af en strand, er en rask travetur i sandet en god måde at træne ben og balder på.

– Sand giver god modstand til benmusklerne, fordi det kræver ekstra energi at gå i sand i modsætning til at gå på asfalt, så på den måde kan du godt komme hjem med en strammere bagdel, siger Anne Bech. En løbetur i vandkanten er også meget effektiv.

Hvis der er bjergområder, der hvor du holder ferie, er en rask bjergvandring også en god måde at træne på. Du kan tage familien med på vandretur, og det vil børnene også synes er sjovt.

Det skal du spise
Hvis du er i sommerhus, kan du selv styre, hvad du køber ind, og så kan du sørge for selv at tilberede nogle rimelig sunde måltider. Men bor du på hotel, kan det være svært at vide, hvad du skal vælge, hvis du vil holde den slanke linje.

Til morgenbuffeten kan du næsten altid vælge yoghurt naturel og æg, og tit er der også noget kødpålæg. Det gælder om at få masser af protein om morgenen, så du føler dig mæt længe. Frisk frugt er også et godt valg, og grøntsager, hvis der er det. Til gengæld bør du undgå alt det hvide brød.

Undgå pommes frites
På mange restauranter kan du få frisk fisk, og det er et godt valg. Ofte følger der pommes frites med, men dem kan du springe over og i stedet spørge efter grøntsager som tilbehør. Du kan også vælge kød med meget protein som f.eks. kødspyd eller en bøf med salat til. Det mætter længe.

– Hvis du skal have en is, er det altid bedre at vælge sodavandsis frem for flødeis. Og hvis du skal drikke alkohol, bør du holde dig til vin, i stedet for at kaste dig ud i farverige drinks. Der er tit masser af sukker, kokosmælk og flødeskum i drinksene, som sætter sig i buksekanten, når du kommer hjem, så det er bedst at styre uden om dem. Et glas køligt hvidvin eller en cava er et bedre valg, hvis du vil undgå at tage på, siger Anne Bech.

Læs også: Nu må kvinder bære bukser i Paris

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere